Foto: Linda Gustafsson

Motivation, omtanke och medmänsklighet

När jag kommer in på RIA är musiken i full gång. Gruppen SMS från Gustav Adolfs församling är där och underhåller. Några av besökarna har tagit fika och sitter och småpratar runt borden. Vid ena hörnet står tv:n på. Där sitter några män och sover i stolarna. I andra hörnet blir en yngre man klippt och friserad av en av  medarbetarna på RIA. Han vill inte vara med på bild säger han, eftersom han har varit kriminell och har skyddad identitet.

Det är jubileumsvecka. RIA fyller 35 år och det firar både besökare, volontärer, anställda och representanter från socialförvaltningen, arbetsförmedlingen och andra organisationer tillsammans. Det serveras snittar och kakbuffé. Alla är lika välkomna. Precis som det ska vara på RIA.

Kent, eller Sammy som alla kallar honom här, är en av besökarna som regelbundet
kommer till RIA. Han kommer ursprungligen från Ungern men har bott i Sverige sedan 1948.

– Det här stället betyder mycket för mig. Jag minns när jag gick förbi här första gången och undrade vad är det här för ställe? Efter att jag varit här gick jag ut på stan och berättade för alla vad som fanns här.

Sammy berättar att han var här redan när RIA öppnade för 35 år sedan. Han var den andra personen som klev in genom de nyöppnade dörrarna. Och nu är det lite av hans andra hem.

– Är jag inte här på ett tag så ringer de efter mig. De är måna om oss här. Mycket
måna om oss, säger han och dricker en klunk från sitt kaffe.

Ria betyder Rådgivning i alkoholfrågan, men verksamheten på RIA ligger under paraplyorganisationen Hela Människan som står för mycket mer. RIA är en förändringsmotiverande verksamhet, oavsett om det är alkoholproblem,
drogproblem eller annan social problematik.

– Tanken är att RIA ska vara en fristad för dem som inte har någonstans att ta vägen, men också motivera till ett drogfritt liv och ett stöd i nykterheten,
berättar Aina Modig Lindell som är ordförande i RIA sedan 10 år tillbaka.

Foto: Linda Gustafsson

Frågorna står henne nära och hennes engagemang går inte att ta miste på.

– Jag har alltid jobbat som lärare i områden där jag känt mig behövd, jag passar där
och har ett hjärta för människor som har det svårt. RIA är en gränssättande verksamhet där man möts med ömsesidig respekt medarbetare och gäster, det finns få regler, men de skall följas för allas trivsel, säger hon och ler.

För de människor som kommer till Ria är det viktigt att de får känna att de får känna att de får komma som de är och att de möts av vänlighet och värdighet, berättar Aina.

– Vi som finns här möter människor i ögonhöjd, på samma nivå och i respekt för
varandra. Det är först då vi kan så ett frö av att de kan förändra och att de har kraften själva. Och det finns många goda exempel på  att det går.

RIA Hela Människan är en ekumenisk organisation där Svenska kyrkan tillsammansmed andra kristna samfund och kyrkor i staden driver verksamheten. Verksamheten finns på 72 olika platser i Sverige. På RIA Helsingborg finns altare och pastor anställd. Men de som kommer till RIA har inget krav på sig att man ska vara kristen, ha en tro eller en tillhörighet till en kyrka. Den kristna grunden handlar om människosynen att alla har ett lika värde, berättar Aina.

Men varför kostar maten pengar på RIA Helsingborg?

– Det är en fråga jag får ofta, svarar Aina.

Frukost serveras varje vardagsmorgon klockan 7.30 och för 20 kronor får man en rejäl frukost med mackor, gröt, ägg, fil, juice.

– Vi skäner alltid bort det vi själva få skänkt hit, men att betala för sin mat handlar
i första hand om att få behålla sin värdighet och självrespekt. En värdighet att själv kunna betala och inte alltid vara utlämnad till allmosor. Har man inte pengar får man skriva upp till ett visst belopp och betala senare, säger Aina.

Hon berättar att många betalar i förväg för att säkra upp för sig själva så att de använder sina pengar till rätt saker. Ingen ska heller behöva gå hungrig ifrån RIA.
MEN RIA är inte bara mat och frukost. En stor del av verksamheten är uppsökande verksamhet där man tillsammans med diakoner tar sig ut för att till exempel se var någon som brukar komma blivit av, eller kolla av hur någon mår.

Anställda på RIA gör sjukhusbesök hos gäster som hamnat på sjukhus och kanske
inte har någon anhörig som kommer på besök. De skjutsar till vårdcentralen, följer
med på möten med socialtjänsten eller andra myndigheter. En gång i veckan kommer stadsmissionen för att se till om någon behöver plåstras om eller behöver komma till sjukvården.

– Många har hund, som kanske också är deras närmsta vän, så en gång varannan månaden kommer en veterinär från Din Veterinär och tittar till djuren, ger medicin och vaccin om det behövs, berättar Aina.

En uppgift för pastorn som är anställd på RIA har sedan länge är att åka till häktet för besök och själavårdande samtal för de som finns inom kriminalvården.

– Många är ensamma och sitter isolerade där i månader, säger Aina. Pastorn blir någon utomstående som de kan prata med som inte är en myndighetsperson. När de kommer ut så vet de att de har någonstans att vända sig.

När musiken tar paus är det dags för Mia Nilsson, generalsekreterare för Hela
Människan Sverige att tala. Hon gratulerar Helsingborg till både sina 35 år och till sitt fantastiska uppdrag:

Att finnas till för att finnas för andra.