Frågor och svar om stiftelseansökan

Här hittar du vanliga frågor och svar om ansökan till stiftelser förvaltade av Helsingborgs pastorat 2024.

Vem kan ansöka om medel från stiftelser?

Du som är ekonomiskt behövande och bosatt i Helsingborgs pastorat kan söka. Du kan också vara behövande pensionär som är bosatt utanför Helsingborgs pastorat, men inom Helsingborgs kommun.  Du som är ensamlevande kvinna (med eller utan barn upp till 19 år), bor i Helsingborgs kommun och har någon form av dokumenterad sjukdom kan också söka. Du kan inte bli beviljad medel om du samtidigt har försörjningsstöd/Riksnorm.

Som behövande räknas den som har en taxerad bruttoinkomst om högst 210 000 kr. och nettotillgångar om högst 52 500 kr, vilket motsvarar ett prisbasbelopp.

Består hushållet av fler personer räknas ett  prisbasbelopp per person in i den ekonomiska helhetsbilden. Tak/övre inkomstgräns för två vuxna som lever tillsammans är alltså 262 500 kr. Maka/make/sambo måste bifoga samma  bilagor som den som söker.

Hur ansöker jag om stiftelser?

Du kan ansöka från och med 15 april. Blanketten finns då att skriva ut här från webbplatsen på den här länken eller att hämta hos på någon av våra expeditioner i Svenska kyrkan Helsingborg. Du måste ansöka med blanketten för år 2024 annars är ansökan inte giltig.

Ansökan, fullständigt ifylld och undertecknad, skickas in senast 31 maj tillsammans med bilagor. Blanketten skickar du via post tillsammans med bilagorna till följande adress, endast en ansökan per kuvert: :

Helsingborgs pastorat/stiftelseansökan
251 14 Helsingborg

OBS! Endast en ansökan per kuvert.

Det finns även möjlighet att lämna ansökan i låst brevlåda/box vid någon av församlingsexpeditionerna. Beviljade stiftelsemedel betalas ut i slutet av november.

Kan jag få stöd när jag ska ansöka?

Under ansökningsperioden kommer ett särskilt telefonnummer, vår stiftelsetelefon 042-18 90 12, att hålla öppet för stöd och frågor. Gustav Adolfs församlingsexpedition på Södergatan 39 kommer också att ha öppet för besök samtidigt. Här hittar du tiderna.

Hur gör jag för att beställa inkomstuppgifter och personbevis?

Har du BankID kan du enkelt skriva ut eller beställa inkomstuppgift och personbevis direkt här på skatteverkets webbsida.

Kan jag använda en blankett från tidigare år?

Nej, du måste använda den ansökningsblankett för stiftelser som är märkt med år 2024 för att ansöka om stiftelsemedel.

Kan man ansöka även om man fått medel tidigare år?

Du kan ansöka igen. Men även om du tidigare fått medel från någon av de stiftelser som förvaltas av Helsingborgs pastorat är det ingen garanti för att du får det igen. Ett stort antal stiftelseansökningar kommer in varje år. Tyvärr finns det inte tillräcklig med medel för att bevilja alla ansökningar.

När får man besked om man är beviljad eller inte?

De som inte beviljas stiftelsemedel får inget formellt besked om det. Om pengar inte kommit in på kontot i december (före jul) innebär det att ansökan inte kunnat beviljas. Avslag motiveras inte.

Det är inte möjligt att per telefon få förhandsinformation om enskilda ansökningar är beviljade eller inte. Det är en konsekvens av Dataskyddsförordningen (GDPR). Vi kommer inte att kunna göra några undantag från den regeln.

Under de senaste åren har vi arbetat målinriktat med att försöka effektivisera handläggningen av stiftelseansökningarna. Vårt mål är att göra allt för att de som beviljas medel ska ha pengarna på kontot så tidigt som möjligt i december månad.