Foto: Magnus Aronson/IKON

Egenodlade blommor pryder altaret

Sedan 2013 är det när- och egenodlat som gäller på altaret i Den Gode Herdens kyrka i Helsingborg. I alla fall större delen av året.

I den stora trädgården runt Den Gode Herdens kyrka på Drottninghög i Helsingborg finns goda förutsättningar till både blomsterrabatter och odlingslådor. Detta tog Annika Westerlund, diakon i kyrkan, fasta på när hon 2013 bestämde sig för att starta en odlingsgrupp.

-Det ger oss väldigt mycket. Många blommor man köper odlas i länder med exempelvis vattenbrist och det blir långa transporter, så att vi odlar själva är bättre för miljön. Dessutom har det betytt mycket för gruppen. De är med och bidrar till sin kyrka och gudstjänsten med de kunskaper de har. Många är väldigt stolta över det, berättar Annika Westerlund.

Inspirationen till att starta odlingsgruppen fick Annika från Kirsebergs kyrka där man odlade egna altarblommor. Dessutom gick hon en trädgårdskurs och bjöd sedan in kursledaren för att kicka igång odlandet i kyrkan. Som mest har det varit sex personer med i gruppen plus Annika.

-Vi håller efter rabatterna, gör altarbuketten, fikar och pratar om vilka blommor som hör till de olika söndagarna. Olika söndagar har olika färger. En gång om året gör vi dessutom en utflykt för inspiration, säger Annika.

Odlingsgruppen är igång ungefär mellan påsk och advent. Tiden däremellan får man köpa in mer blommor, då det är svårare att odla.

-Men vi tänker också att man kan använda växter på ett spännande sätt även när det är lite knapert med blommor. Man kan pryda altaret med fröställningar och kvistar till exempel, säger Annika Westerlund.

Vill du vara med i odlingsgruppen? Kontakta Annika Westerlund på annika.westerlund@svenskakyrkan.se

Text: josefine.sjoqvist@svenskakyrkan.se