En närbild på en man i kort blont hår, klädd i blå skjorta.
Foto: Lucas Persson

Centerpartiet

Johan Vesterlund, Centerpartiet

Varför ställer Centerpartiet upp i kyrkovalet?

Vi är en kraft för en öppen och grön folkkyrka för alla som tror och tvivlar, inte minst för de som är utsatta, ensamma eller på flykt. Vi vill att kyrkan ska präglas av framtidstro och vara en stark röst för humanism och mot främlingsfientlighet.

Hur ska Svenska kyrkan Helsingborg leva upp till sin vision ”Alltid i rörelse, här och nu, en trygg plats för längtan, som alla vill tillhöra”.

Genom att finnas närvarande i människors liv, genom dop, konfirmation, diakoni och gudstjänstliv. För att vara det behöver kyrkan fortsätta utvecklas och arbeta på nya sätt för att nå fler.

Hur vill Centerpartiet satsa på/arbeta för att utveckla tre av följande områden i Svenska kyrkan Helsingborg? Välj de tre områden Centerpartiet prioriterar främst.

Barn och unga: Genom en bredd i aktiviteter kan fler barn och unga få möjlighet till värdefulla fritidsaktiviteter som skapar möjligheter genom hela livet.

Diakoni: I kristider har diakonin en särskilt viktig plats. När pandemin slagit undan benen för mångas möjligheter till försörjning ska kyrkan kunna finnas där med både ekonomiskt och emotionellt stöd för de människor som behöver oss.

Miljö och klimat: Att värna skapelsen är ett kristet ansvar. Genom fler klimat- och miljöinsatser, såsom att exempelvis se över möjlighet till kolinlagring i vår egen mark och ett aktivt arbete för ökad biologisk mångfald, kan vi ta det viktiga ansvaret.

Hur ska Svenska kyrkan Helsingborg utveckla sin samverkan med andra aktörer i Helsingborg?

Genom att aktivt delta i olika sammanhang med exempelvis civilsamhället och det offentliga kan kyrkan stärka arbetet inom en rad områden. Exempel på detta kan vara stöd till utsatta, miljö och klimat samt barn och unga. Ett konkret exempel är att samverka med föreningar för att exempelvis ge möjlighet för dessa att använda kyrkans lokaler vid tillfällen då vi själva inte nyttjar dessa.

Vad bör Svenska kyrkan Helsingborg arbeta mindre med i framtiden?

Centerpartiet vill se att kyrkan är mer närvarande ute och möter folk där de är, snarare än att vänta på att de kommer till kyrkan. Det handlar inte om att arbeta mindre, utan snarare om att arbeta annorlunda. Att i praktiken alltid vara i rörelse.

Vilken är den viktigaste frågan för Svenska kyrkan Helsingborg inför de kommande fyra åren?

Omställningen för framtiden. Vi måste vara modiga att tänka nytt och annorlunda för att nå fler. Ska medlemsutvecklingen bli ljusare måste vi nå fler människor med tron på nya sätt. Omställningen innebär också att ta krafttag gällande miljö och klimat.

Text: josefine.sjoqvist@svenskakyrkan.se