Foto: Joacim Sjövall

Borgerligt alternativ

Joacim Sjövall, Borgerligt alternativ.

Varför ställer Borgerligt alternativ upp i kyrkovalet?

Svenska kyrkan är idag ett fristående trossamfund, varför vi ställer upp som en fristående nomineringsgrupp utan partipolitisk koppling men med tydliga borgerliga värderingar.

Hur ska Svenska kyrkan Helsingborg leva upp till sin vision ”Alltid i rörelse, här och nu, en trygg plats för längtan, som alla vill tillhöra”.

Ett rikt församlingsliv är en förutsättning för att så många medlemmar som möjligt ska kunna delta i Svenska kyrkans verksamhet. Exempelvis genom körer och konserter, samtalsstöd och internationella hjälpinsatser utöver kyrkans vardagliga gudstjänstliv.

Hur vill Borgerligt alternativ satsa på/arbeta för att utveckla tre av följande områden i Svenska kyrkan Helsingborg? Välj de tre områden Borgerligt alternativ prioriterar främst.

Församlingarna och gudstjänstlivet: Det är av högsta vikt att församlingarna vet att de är kärnan i Svenska kyrkan Helsingborgs verksamheter, det är där våra medlemmar träffas, utvecklas och utbyter både glädje och sorg. Gudstjänstlivet måste få vara tillgängligt för all även i framtiden, Vi vill inte att man tar bort den digitalisering som pastoratet har genomgått.

Barn och ungdomar: ”Du måste bli som ett barn för att komma till himmelen” en vers ur den så populära sången som vi sjunger med och för våra barn och ungdomar. De är vår framtid och vårt hopp, utan dem är vi inget. Borgerligt alternativ vill satsa mer på denna grupp i samhället, genom att möta dem där de finns, på deras plattform.

Diakoni: Detta så viktiga arbete som i många fall görs i det dolda, de mest trogna tjänarna som står längst ifrån rampljuset. Ämbetet behöver belysas och inte avvecklas, det står Borgerligt alternativ fast vid.

Hur ska Svenska kyrkan Helsingborg utveckla sin samverkan med andra aktörer i Helsingborg?

Det är församlingarna som är Svenska kyrkans främsta närvaro i samhället. För att vara relevant och tillgänglig, är det viktigt att Svenska kyrkan Helsingborg framträder så nära dem som lever och verkar i staden som möjligt.
Svenska kyrkan Helsingborg ska sitta med vid planeringsbordet när nya detaljplaner läggs, vi skall vara delaktiga i den utveckling som görs i staden.

Vad bör Svenska kyrkan Helsingborg arbeta mindre med i framtiden?

Centralisering och byråkrati. Svenska kyrkan har under en längre tid lagt för stort fokus på centralisering och byråkrati som inte gör nytta för medlemmarna eller stiften och församlingarna eller pastoraten.

Vilken är den viktigaste frågan för Svenska kyrkan Helsingborg inför de kommande fyra åren?

Motverka utträdena ur Svenska kyrkan.

Text: josefine.sjoqvist@svenskakyrkan.se