Samtal och bikt

Samtal

»Därför skall ni trösta och bygga upp varandra» (Första thessalonikerbrevet 5:11)

Någon gång kan det bli så att det vi bär på inte riktigt passar att dela med dem vi lever vardagen med. Eller att det i största allmänhet kan vara något som det är skönt att få samtala med »utomstående» om, sånt som berör oss djupt. En diakon eller en präst kan då vara just vad du behöver! De har tystnadsplikt och får inte föra vidare sånt som de hört i enskilda samtal.  Diakonens tystnad liknar en kurators. Prästens tystnad är absolut.

Välkommen att höra av dig till diakon eller präst för att boka tid för samtal.

Bikt – försoningens sakrament

»Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne» (Psaltaren 51)

Bikten är på en del håll i vår svenska kyrka ett nästan bortglömt sakrament, men icke desto mindre är det en gudomlig gåva! I detta försoningens sakrament får den enskilde bekänna sin synd och höra Gud förlåta just honom/henne!

Det som sägs i bikten får inte nämnas mer. Prästen har absolut tystnadsplikt, inte ens lagbrott får prästen föra vidare information om. Och den som bekänner har ju lämnat sina synder bakom sig och behöver heller inte nämna dem mer (men kan ändå, för sin själsfrids skull, vilja göra det och bör i så fall komma överens med prästen om hur).

Försoningens sakrament kan också firas i en botgudstjänst, tillsammans med andra. Vi firar sådana två gånger om året: strax innan påsk och strax innan jul.

Vill du bikta enskilt är du välkommen att höra av dig till någon av församlingens präster.

Behöver du prata med någon?

Ibland blir inte livet som vi tänkt oss, svårigheter kan torna upp sig plötsligt eller kanske det varit kämpigt länge. Då kan det hjälpa att prata med någon utomstående.

Britt Jonasson

Heliga Korsets församling

Diakon

Mer om Britt Jonasson

Diakon i Heliga Korsets församling. Samordningsansvarig för Diakonimottagningen och samtalsgrupper för sörjande.