Kyrkovalet 6-19 september 2021

Söndagen den 19 september 2021 är det kyrkoval i Sverige. Denna information vänder sig till dig som bor i Heliga Korsets församling, är medlem i Svenska kyrkan och har fyllt 16 år.

valdagen den 19 september kan du som bor i Heliga Korsets församling rösta i Korsets församlingsgård (Kungsgårdsvägen 2B) kl. 11.00-20.00. Ta med giltig legitimation och ditt röstkort.

Redan från 6-19 september kan du förtidsrösta i Domprostgården, Södra Vallgatan 25. Detta kan göras måndag till lördag kl. 11.00-13.00 och dessutom på måndagar och torsdagar kl. 17.00-20.00. Även på valdagen är Domprostgården öppen för förtidsröstning (oavsett var du bor i landet) kl. 12.00-20.00. Kom ihåg att ta med ditt röstkort och giltig legitimation.

Du kan även rösta genom bud eller brevrösta. Brevröstningspaket (används även vid budröstning) hämtas i din församling eller på Svenska kyrkans kansli i Domprostgården från och med den 30 augusti. Brevrösten ska ha inkommit senast 17 september. Budröstning sker i Korsets församlingsgård på valdagen eller genom förtidsröstning i Domprostgården. Observera att budröstning i Domprostgården endast kan ske för person som är folkbokförd i Kalmar pastorat.

Röstkortet ska du ha fått till din folkbokföringsadress senast 1 september. Där hittar du information om var och när du kan rösta.

Valsedlar (blanka och förtryckta) finns att hämta i Korsets församlingsgård och i Domprostgården från 30 augusti. Nomineringsgrupper och kandidater kan du läsa om på svenskakyrkan.se/kyrkoval

Anke Decker

Svenska kyrkan i Kalmar

Administratör, Registrator, Inventarieansvarig