Foto: Maria Lundström Pedersen

Kyrkogård och fastighetsförvalting

Kyrkogårdsförvaltningen i Hässjö, Ljustorp och Tynderö församlingar ansvarar för kyrkogårdarna vid: Hässjö kyrka, Lögdö bruks kyrka, Ljustorps kyrka och Tynderö kyrka.

Gravrättsinnehavare
Gravrättsinnehavaren är den person som är antecknad som innehavare av en bestämd gravplats. Det är gravrättsinnehavaren som avgör vilka andra personer som får begravas i graven samt hur gravplatsen ska smyckas utifrån gravvårdsbestämmelserna. Gravrättsinnehavaren har även ansvaret för att graven hålls i vårdat skick. Antingen sköter denne gravplatsen själv eller så köps gravskötsel av kyrkogårdsförvaltningen.

Gravrättsinnehavaren har även ansvaret för att graven hålls i vårdat skick.

Vid byte av adress
Om du flyttar eller byter adress är det viktigt att du meddelar kyrkogårdsförvaltingen din nya adress. Den officiella adressändringen som sker via Skatteverket kommer inte kyrkogårdsförvaltningen tillhanda.

Vid dödsfall
Om en gravrättsinnehavare avlider ska de efterlevande meddela kyrkogårdsförvaltningen om vem som ska bli ny gravrättsinnehavare.

Gravskötselavtal

Den som själv har svårt att ta hand om sina anhörigas gravar kan via pastoratet teckna ett gravskötselavtal. Här kan du läsa vad som ingår i det, kostnader och skicka in intresseanmälan.

Säkring av gravsten

Här hittar du information om säkring av gravsten.