Foto: Ola Johansson

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan.

Att boka dop
I våra församlingar finns möjlighet till dop i Hässjö kyrka, Ljustorps kyrka, Tynderö kyrka, Lögdö kyrka, Lagfors kyrka och Skeppshamns kapell. Om ni önskar dop i hemmet så brukar vi kunna tillgodose det men då finns ingen möjlighet till kantor för dopet. Vi har fasta "doplördagar" i våra olika kyrkor som går på ett rullande schema. Det finns alltid möjlighet att döpas i eller i samband med söndagens gudstjänst.
Kontakt Pastorsexpeditionen för att boka dop antingen på telefon 060-408 20 eller maila till hassjo.pastorat@svenskakyrkan.se

Dopgudstjänsten
När ni bokat tid för dop kommer prästen som ska döpa att höra av sig till er. Ni får möjlighet att tillsammans med prästen planera dopgudstjänsten. Då får ni också möjlighet att ställa frågor och prata om vad dopet betyder och få svar på praktiska frågor. Ni får gärna förbereda er genom att läsa mer om dopet här.

Dopet ger tillhörighet
Genom dopet blir den som döps medlem i Svenska Kyrkan. Sedan 1996 är det dopet som gör att man blir medlem i Svenska Kyrkan.

Dopklänning
Det är en gamla tradition att barnet som döps har på sig en dopklänning. Ibland finns det en gamla dopklänning som gått i arv i släkten och då är det fint att få använda den. Har ni ingen dopklänning finns det möjlighet att låna från någon av våra kyrkor. Kontakt pastorsexpeditionen för mer information på 060-408 20.

Lokal för dopkaffe
Vi har möjlighet att låna ut lokal för dopkaffe på följande ställen: Församlingshemmet i Hässjö och Församlingshemmet i Ljustorp. Det finns också möjlighet att boka lokal för dopkaffe i Tynderö Bygdegård.Om ni är intresserad av någon av dessa lokaler så hör er för i samband med bokningen av dopet ifall de är lediga.

Välkommen att döpas i Svenska Kyrkan i Hässjö, Ljustorp och Tynderö!