Behöver du prata med någon?

Behöver du någon att prata med?

Känner du en oro inför den situation vi befinner oss i just nu, en verklighet vi alla på olika sätt måste anpassa och förhålla oss till, så finns vi här. Ring gärna vår samtalsjour om du känner att du behöver någon att prata med.

Svenska kyrkan Hässelby Samtalsjour
Vi i Svenska Kyrkan Hässelby är medvetna om att den verklighet vi nu alla behöver anpassa oss till på olika sätt kan väcka många tankar och känslor. Vi känner alla, mer eller mindre, en oro. Behöver du någon att prata med, ring oss gärna. Du kan välja att vara anonym i samtalet.

Du når oss på vardagar kl. 9-16 på telefonnummer: 08-406 98 03.

Sjukvårdsupplysningen
Om du har frågor om eventuell smitta eller sjukdom gällande Coronaviruset ska du vända dig till sjukvårdsupplysningen på 1177 där du kan få råd om hur du ska agera.

Jourhavande präst
Om du känner dig ensam, ledsen, rädd eller orolig kan du även ringa jourhavande präst. 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Den som svarar är präst inom Svenska kyrkan. Som alla präster har också prästerna i jouren absolut tystnadsplikt. Samtalet spelas inte in och det som sägs stannar mellan er.

Telefonjouren är öppen alla dagar mellan 21.00 och 06.00. Samtalet är gratis och syns inte på din telefonräkning. Väntetiden brukar vara ungefär fem minuter.

Du kan också nå jourhavande präst om du befinner dig i utlandet. Telefonnumret är då +46-10 490 45 91. Öppet alla dagar 21-06 (svensk tid). Notera att samtal från utlandet inte är gratis och syns på din telefonräkning. Tel.nr: 112

Chatten är öppen söndag-torsdag klockan 20-24. Säkerheten är lika bra som när du ringer. Du får vara anonym och det är enbart du och prästen som chattar med varandra. Ingenting sparas. Innehållet i chatten krypteras och försvinner när chatten stängs ner eller chattiden gått ut.
Länk till chatt, jourhavande präst.

Folkhälsomyndigheten
Länk till Folkhälsomyndighetens webbplats.

samtalsjourens öppettider

Svenska kyrkan Hässelbys samtalsjour är öppen på vardagar,
kl. 09.00-16.00.

Telefonnummer: 08-406 98 03