Talltoppar mot en blå himmel
Foto: Jim Elfström/IKON

Prästlönetillgångarna i Härnösands stift söker ekonom

Vi söker dig som vill arbeta som ekonom i en omväxlande och bred redovisning/controller roll. Är du en noggrann och ansvarsfull person som har erfarenhet inom redovisning och bokslut? Då kan det vara dig vi söker!

I rollen som ekonom kommer du bland annat att hantera bokföring, fakturering och virkesredovisning. På egendomsförvaltningen erbjuds du möjlighet att bli en nyckelfunktion med ett helhetsansvar för dina ansvarsområden. Egendomsförvaltningen förvaltar stora tillgångar i form av jord, skog och kapital och består av sammanlagt sju personer som arbetar tätt tillsammans och som ekonom rapporterar du till stiftsjägmästaren.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en högskolexamen inom ekonomiområdet, några års arbetslivserfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och erfarenhet av bokslut- och redovisningsarbete. Du talar och skriver flytande svenska. Har du erfarenhet av affärssystemet Visma och bokslutsprogrammet Capego, skogsbranschen och skogsbeskattning samt avdragsrätt och revisionsarbete ser vi det som meriterande. Har du goda kunskaper inom Officepaketet är det en fördel.

Som person är du noggrann, ansvarsfull, strukturerad och självständig. Du ser och förstår både helheten och detaljerna. Vidare har du har lätt att uttrycka och förmedla ekonomi på ett pedagogiskt sätt i tal och skrift.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansvarsområde

Som ekonom på egendomsförvaltningen arbetar du brett. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

• Löpande bokföring samt fakturahantering
  • Bokföring av värdepappersportföljen
  • Medverka vid budget och bokslutsprocessen inklusive skatt och deklarationer
  • Ansvar för ekonomisystemet och andra ekonomirelaterade it-system
  • Att ta fram nyckeltal, statistik och rapporter
  • Utveckling av rutiner, policys och instruktioner inom ansvarsområdet
  • Virkesredovisning
  • Ajourföring och fakturering av arrenden/upplåtelser
  • Medverka i utvecklingsprojekt kopplade till ekonomiområdet

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Härnösands stift med Randstad AB. Skicka din ansökan via länken redan idag. Sista ansökningsdag är 2022-06-20.   Vid frågor kontakta Randstad;  Rekryteringskonsult Pernilla Melander, pernilla.melander@randstad.se   Tjänsten avser tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning förekommer.

Ansök här

Det här är Härnösands stift

Härnösands stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift och består geografiskt av Jämtland, Härjedalen, Medelpad och Ångermanland. Stiftets huvuduppgift är att stödja församlingarna. Klicka här för att få mer fakta om Härnösands stift.

Prästlönetillgångarna

Den skog och mark som Svenska kyrkan förvaltar är utspridd men alltid nära. En del är kustnära, en stor del är samhällsnära och en del är fjällnära. Skogen, jorden och fonderna går under namnet prästlönetillgångarna. I Härnösands stift är det egendomsnämnden som ansvarar för förvaltningen.

Prästlönetillgångar

Den mark som Svenska kyrkan förvaltar går under den gemensamma benämningen prästlönetillgångar. De har sitt ursprung för 1 000 år sedan när de första församlingarna växte fram.