Ny kyrkoherde välkomnas i Lits kyrka

Nyhet Publicerad Ändrad

PRESSMEDDELANDE | Malin Olsson är ny kyrkoherde i Häggenås, Lit och Kyrkås. På söndag 7 januari välkomnas hon till församlingen under gudstjänsten i Lits kyrka. – Jag är oerhört glad och tacksam att få komma till en så härlig församling, säger hon.

Malin Olsson är 36 år, bor i Östersund och kommer senast från en tjänst i Bräcke-Revsunds pastorat. Hon prästvigdes 2008 och hade sitt första riktiga jobb som präst i Häggenås-Lit-Kyrkås församling, där hon vikarierade under ett drygt år.
– Jag trivdes otroligt bra där, med arbetslaget, församlingsborna och bygden. Det känns som en bra plats att komma tillbaka till, säger hon.

Under uppväxten på Frösön lades fröet till Malin Olsson yrkesval. Hon hade både sommarjobb och längre vikariat i församlingen.
– Jag jobbade som kyrkisfröken, som sommarkyrkoguide, som diakoniassisten och till och med som kyrkoskrivare. Jag gjorde nog allt utom att jobba på kyrkogården för där var min tvillingsyster. Där fanns bra anställda som gav oss ansvar och möjlighet att hjälpa till, säger Malin Olsson.

Och nu är det dags att axla uppdraget som chef.
– Jag vill fortsätta det goda arbete som redan finns i församlingen, genom att uppmuntra och inspirera arbetslaget, men också genom att jobba med samarbetet med kommunen och andra krafter i samhället. Det är en viktig uppgift, säger hon.

På söndag den 7 januari välkomnar Häggenås-Lit-Kyrkås församling sin nya kyrkoherde i samband med gudstjänsten i Lits kyrka klockan 11. Högtiden leds av biskop Eva Nordung Byström.

Malin Olsson nås för intervju på telefon 0730-83 80 22.

Kontaktperson:
Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, 070-355 00 17