Foto: Jan-Allan Stefansson

Ny app för barn i förskoleåldern

Den nya appen Kyrkan sätter barnen i centrum. Genom interaktiva lek- och spelmoment får barn i förskoleåldern möjlighet att upptäcka kyrkorummet och lära sig mer om Svenska kyrkans tro och traditioner. Appen är gratis att ladda ner och finns där appar finns

– Jesus mötte barnen där de var och barnen ska finnas mitt i kyrkans liv. De är en stor och viktig del av dagens kyrka. Idag finns många barn på nätet, så självklart ska kyrkan vara där med bra appar, säger biskop Mikael Mogren, Västerås stift.

När barnen öppnar appen Kyrkan kommer de till just en kyrka, där de kan ringa i klockorna och hälsa på kyrktuppen. Genom ett klick kommer de in i kyrkan och kan se på film, tända ljus eller möblera om i scenen för Jesu födelse på altartavlan.
– Barn är öppna för Guds stora värld, och det är viktigt att vi vuxna möter dem med bra material om kyrka och kristen tro. Genom den här appen vill vi erbjuda just det.

Filmer om dop, begravning och vigsel

I appen finns också tre korta filmer som berättar om vad som händer i kyrkan vid en begravning, en vigsel och vid ett dop.
– Filmerna kan användas för att förbereda ett barn inför till exempel en begravning. Men de berättar också på ett enkelt sätt varför dessa tre livshändelser är viktiga för Svenska kyrkan. Och då passar filmerna både barn och vuxna, säger Liselotte Rogberg, ansvarig för digital utveckling, på kyrkokansliets kommunikationsavdelning.

Initiativ från Västerås stift

Idén till appen kom från medarbetare i Västerås stift som påtalade att Svenska kyrkan helt saknade digitalt material för barn, och har nu gjort verklighet av idén i samarbete med kyrkokansliet i Uppsala.
– Det är många barn som är medlemmar i Svenska kyrkan. De har samma rättigheter som vuxna att kunna ta del av kyrkans budskap och gemenskap. Med appen vill vi hälsa barnen extra välkomna, och hoppas att den digitala kyrkan ska göra att de känner sig hemma även när de besöker den fysiska kyrkobyggnaden, säger Liselotte Rogberg.

Appen vänder sig till ganska små barn och användningstesterna har gjorts med barn mellan tre och sex år på en av Svenska kyrkans förskolor och på kyrkans barntimmar.
– Det har varit mycket värdefullt att se hur barnen använder appen och pratar om den. De är upphov till flera förändringar och vägval som vi vuxna i projektgruppen aldrig skulle ha kommit på själva.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.