Jourhavande präst: Jag är så tacksam över alla människor jag får träffa en jourkväll

Jourhavande präst har aldrig fått så många samtal som under det senaste året.  Det handlar om oro, ensamhet och sorg. Jourhavande präst lyssnar och är med i det svåra. - Min uppgift är varken att bota eller ge goda råd. Men jag kan andas genom panikattacken tillsammans med den som ringt, säger en av Härnösands stifts präster som regelbundet tjänstgör i telefonjouren.

Klockan är strax innan nio på kvällen när hon stänger dörren om sig. Barnen sover i ett annat rum och maken håller sig i en annan del av huset. När kvällens jourpass börjar slår hon sig ner vid datorn med bibel, psalmbok och en kopp te.

De första samtalen har redan kommit in fast telefonjouren precis öppnat. Eftersom anonymiteten i jouren är absolut och ömsesidig ser aldrig den tjänstgörande prästen telefonnumret. Istället klickar hon på en länk hon har framför sig på dataskärmen och telefonen ringer för kvällens första samtal. Det börjar lite trevande.
- Jag plockar fram min medmänsklighet och närvaro och lyssnar in vad konfidenten har på hjärtat, säger vår jourhavande präst någonstans i Härnösands stift.

Hon har tjänstgjort i telefonjouren lika länge som hon varit präst, tre timmar per kväll ungefär en gång i månaden. Jourkvällarna ingick i det första årets tjänstgöring när hon var nyvigd präst och efter det har hon egentligen aldrig funderat på att sluta.
- Jag känner att det är ett viktigt uppdrag där jag finner mening. Och jag är så tacksam över alla människor jag får träffa, som jag aldrig skulle ha träffat annars. Det är människor med olika liv och erfarenheter vars tankar och känslor jag får dela, säger hon.

En av Härnösands stifts jourhavande präster

Samtalen handlar ofta om oro, kanske i samband med sjukdom eller brustna relationer. Det kan vara akuta händelser eller sådant som hänt tidigare som ligger och skaver. Många som ringer plågas av ensamhet, för en del är det här samtalet första gången på hela dagen som de säger något.
- De ensamma hör till dem som ringer igen, ungefär som att de tittar in för att prata lite någon kväll ibland. Det är lite trevligt att ha de samtalen mellan de svåra.

Det har gått rätt många år, det har blivit många samtal och en del samtal är tunga att ta emot.
- Det tog ett tag att lära sig att släppa det efteråt, men det måste man göra. När ett samtal har avslutats har jag gjort allt jag kan för den här medmänniskan, vi kommer inte att mötas mer. Man får vara supernärvarande i stunden, men sedan måste man släppa det och tänka att nu är det i Guds händer.
- Efteråt kan jag förundras över att samtalet bar, att jag kunde stå kvar. Att jag orkade lyssna och ta emot något så svårt. Då påminns jag om att det är med Guds försyn. Vi är tre i samtalen.

Jourhavande präst är ett akut samtalsstöd som kompletterar den själavård som erbjuds i församlingarna. Sedan några år finns även möjlighet att chatta med Jourhavande präst eller att skriva ett digitalt brev.

Alla som kontaktar dessa tjänster och prästerna som svarar är helt anonyma. Därför kallas inte heller prästen i den här intervjun vid sitt namn. Prästerna i jouren har absolut tystnadsplikt

Kajsa Åslin
2021-02-05

Fakta/Jourhavande präst

• Telefonjouren drivs i samarbete med SOS Alarm och nås via 112. Under pandemin har öppettiderna utökats: alla dagar klockan 17:00-06:00 (ordinarie öppettider 21:00-06:00). Samtalet är gratis och syns inte på din telefonräkning. Väntetid förekommer. Samtalet bandas inte.
  • Chatten är öppen alla dagar klockan 20:00-24:00. Det är enbart du och prästen som chattar med varandra. Ingenting sparas. Innehållet i chatten krypteras och försvinner när chatten stängs ner eller chattiden gått ut.
  • Brevlådan för digitalt brev är alltid öppen och du får svar inom 24 timmar. Det är enbart du och prästen som skriver till varandra. Innehållet krypteras och försvinner när du tar bort det eller efter 15 dagar. Ingenting sparas.
  • Det finns även en finskspråkig samtalsjour i svenska kyrkans regi, där kan man möta en finsktalande medmänniska, van att samtala om livets alla skiftningar. Den sverigefinska samtalsjouren nås kvällstid klockan 21-24, via telefon 020-26 25 00.

Jourhavande präst började som lokala initiativ för 65 år sedan. Nu delar alla Svenska kyrkans stift på arbetet i jouren som samordnas nationellt. Under förra året besvarade de jourhavande prästerna 101 767 telefonsamtal, vilket innebär 279 samtal per dygn, plus 57 kontakter per kväll via chattfunktionen. Dessutom togs i genomsnitt fyra digitala brev emot varje dygn.

Mer information om Jourhavande präst