Gudstjänsten avslutas med att alla ställer sig i en stor ring och tillsammans ber ”Vår Fader”
Foto: Johan Holgersson

I Sydafrika för tredje gången

– Sydafrika är alltid Sydafrika, säger Johan Holgersson och ler. Han har nu besökt landet för tredje gången. Denna gång i form av en studieresa i samband med en utbildning i missionshistoria anordnad av Fjellstedska skolan.

Johan är just nu verksam som präst i Härnösands landsförsamlingar. De internationella frågorna har intresserat honom under hela hans prästgärning och tycks inte svalna med åren. Eritrea, Etiopien och Indien är andra länder som han bevistat. Vid den här resan till Sydafrika besöktes ett antal evangelisk-lutherska församlingar. Syftet var att ta del av hur gudstjänst- och församlingslivet utvecklats i den numera självständiga kyrkan i Sydafrika.

– Den klassiska missionen är ett avslutat kapitel men det betyder inte att vi ska sluta hålla kontakten. Det finns en önskan till fortsatt vänutbyte över landsgränserna och vi har mycket att lära varandra, menar Johan.

Porträttfoto av prästen Johan Holgersson
Foto: Kristina Hellberg

– Det jag tar med mig, förutom fantastiska djur- och naturupplevelser, är det stora lekmannaengagemang och den sång vi fick ta del av i gudstjänsterna. Det är otroligt inspirerande och lyfter gudstjänsterna. Gudstjänster firas oavsett om det är en präst på plats eller inte. Firas det mässa är det full fest. Det är en upplevelse även om du inte kan språket.

Johan passade även på att besöka kyrkan i Steinkopf i stiftet Cape Orange. Den nybyggda kyrkan i Steinkopf har fått stöd, bland annat i form av kollekter, från Långsele pastorats församlingar samt Nordingrå församling.

Kommer du till stiftets världsdag den 28 maj får du fler smakprov av Johans upplevelser. Han utlovar bilder på såväl gudstjänstliv som giraff. Läs mer om programmet och anmäl dig via Härnösands stifts intranät.  Sista anmälningsdag är den 16 maj.

2016-05-10
Kristina Hellberg

Internationellt arbete

Svenska kyrkan tillhör världens största nätverk. Stiftet och dess församlingar är del av detta stora sammanhang. Vi är "lokalkontor" i en världsvid kyrka.

Vänstift

En viktig del av det internationella arbetet är samarbeten mellan stift, respektive församlingar i Sverige och deras motsvarigheter utomlands.