Foto: Kerstin Stickler

Biskop Evas videoandakter

Biskop Eva Nordung Byström har videoandakter med jämna mellanrum. Du hittar alla inspelningar på den här sidan.

Biskopens andakt om hösten

I biskop Eva Nordung Byströms korta andakt delar hon sina tankar om hösten och pratar om den tiden som många upplever som tung, mörk och kall. "Under den stjärnklara hösthimlens miljoner miljarder stjärnor kan man känna sig bra liten. Ett litet stoftkorn i ett oändligt universum. Men då finns en Gud som bär och omsluter allt i både liv och död. "

Biskopens andakt sommaren 2021

Biskop Eva Nordung Byström har en kort sommarandakt där hon delar sina tankar om att lägga sitt längtande hjärta i Guds händer. "Trots att vi inte förstår, eller kan tro, ändå våga vila i att Gud som är större än det vi kan tänka och känna, alltid omsluter och bär oss".

Biskopens andakt femte söndagen i påsktiden

Biskopens femte och sista andakt för den här gången handlar om att växa i tro. Hon vill få oss att stanna upp och ta vara på våra själar men också att förstå var kraften och styrkan till att leva och växa i tron och relationen till Gud kommer ifrån. "Den kommer från Gud själv, vårt ursprung och mål, från kärleken som är störst av allt" säger Eva Nordung Byström

Biskopens andakt fjärde söndagen i påsktiden

Biskop Eva Nordung Byström delar den här veckan med sig av sina tankar om att Gud har byggt en väg till livet. En väg som vi inte behöver prestera något för att få gå. Du behöver bara ta ett enda steg så är du buren av den, för alltid.

Biskopens andakt tredje söndagen i påsktiden

Biskop Eva Nordung Byström delar den här veckan med sig av sina tankar om Jesus som den gode herden och att vi människor kan bete oss som fårskallar ibland.

Biskopens andakt i påsktid

Biskop Eva Nordung Byström kommer under påsken ha andakter fem söndagar i rad. Den här veckan delar biskopen med sig av sina minnen av en blind, äldre man i församlingen som lärde henne att tron är lika viktig som att förstå. Att förklara påskens budskap och himlen så att man förstår är lika svårt som att förklara för någon som är blind hur det är att se.

Biskopens andakt på påskdagen

Biskop Eva Nordung Byström kommer under påsken ha andakter fem söndagar i rad med start på påskdagen. Den här veckan delar biskopen med sig av sina tankar om påsken som uppmanar oss att vända på livsperspektivet. Ja, att vi får våga hoppas på ljuset efter mörkret, livet efter döden och på kärleken som är störst av allt.

Biskopens andakt inför trettonde dag jul

Biskop Eva Nordung Byström delar med sig av sina tankar i sin andakt på trettondedag jul. Trots att många nu börjat städa undan julen så är den inte slut. Trettondedagjul som vi firar till minne av de tre vise männens besök hos Jesusbarnet var faktiskt den första kristna kyrkans julhelg. Biskopen har en videoandakt varje vecka mellan första advent och trettondagsafton.

Biskopens andakt inför nyårshelgen

Biskop Eva Nordung Byström delar med sig av sina tankar kring budskapet under nyårshelgen och säger: med blandade känslor lämnar vi nu 2020. Många av oss bär tunga bördor över tröskeln till det nya året och med dem stor oro över hur det blir 2021. Det kan kännas som en tuff utmaning. Men i mötet med den utmaningen säger vår tro att vi inte är ensamma. Biskopen har en videoandakt varje vecka mellan första advent och trettondagsafton.

Biskopens andakt inför julhelgen

Biskop Eva Nordung Byström delar med sig av sina tankar kring budskapet under julhelgen och funderar över varför Gud valde att komma till vår jord som ett fattigt litet barn. Född i ett stall, nedbäddad i en krubba, djurens matplats och som så många andra barn i denna oroliga värld, till slut driven på flykt för att under flera år leva som flykting i ett främmande land. Biskopen har en videoandakt varje vecka mellan första advent och trettondagsafton.

Biskopens andakt inför fjärde advent

Biskop Eva Nordung Byström delar med sig av sina tankar kring budskapet på fjärde söndagen i Advent och säger att Maria är en förebild i tro. Hon visar oss att tro både handlar om att kunna ställa tvivlande frågor och samtidigt våga ta emot Gud. För Gud vill finnas i våra liv. Det är det som är julens budskap. Biskopen har en videoandakt varje vecka mellan första advent och trettondagsafton.

Biskopens andakt inför tredje advent

Biskop Eva Nordung Byström delar med sig av sina tankar kring budskapet på tredje söndagen i Advent och säger att Johannes döparens uppmaning att bana väg för ljuset i världen kan kännas ouppnåeligt och svårt. Men låt oss ändå ta det till oss. Biskopen har en videoandakt varje vecka mellan första advent och trettondagsafton.

Biskopens andakt inför andra advent

Den här veckan delar biskop Eva Nordung Byström med sig av sina tankar kring budskapet på andra söndagen i Advent och säger att det egentligen är en fråga: Vad gör vi av det liv som Gud skapat oss till att leva? Biskopen har en videoandakt varje vecka mellan första advent och trettondagsafton.

Biskopens andakt inför första advent

Biskop Eva Nordung Byström kommer varje vecka med avstamp i första advent att ha en andakt ända fram till trettondagsafton. Den här veckan delar biskopen med sig av sina tankar kring adventstiden och hur den uppmanar oss att öppna våra hjärtan, ropa ut vår smärta och rädsla och ge plats för tron på att ljuset är starkare än mörkret.

Biskopens tankestund - Kristi förklarings dag

Biskopens tankestund är en filmserie där biskop Eva Nordung Byström har en kort reflektion och en paus för eftertanke. Det kommer en ny film varje vecka under juli månad.