Skuggan av ett kors i glittrigt ljus från ett kyrkfönster.
Foto: Brian A Jackson

Vi finns där Du finns!

Trots rådande omständigheter med pausade och förändrade verksamheter så finns vi här för dig. Du är välkommen att besöka våra anpassade verksamheter och gudstjänster för att dela en stund av gemenskap. En gemenskap där vi får finnas för varandra och stötta varandra i denna tid där social distansering har blivit en del av vår vardag. Vi fortsätter att träffas med en ängels mellanrum och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Och kom ihåg, vi är bara ett telefonsamtal bort!

Digitala gudstjänster och andakter

Känner du att du vill gå till kyrkan men inte kan eller bör? För dig som vill vara med på distans finns här länkar till webbsända gudstjänster och andakter. Listan fylls på med lokala sändningar allteftersom (uppdaterad 15 maj).

Biskopen

Biskopen i Härnösands stift heter Eva Nordung-Byström. Biskopen är stiftets högsta andliga och administrativa ledare och har ett särskilt ansvar för präster och diakoner i regionen. Biskopen leder också arbetet i domkapitlet och stiftsstyrelsen. Dessutom har hon uppdrag för hela Svenska kyrkan.

Församlingar sjunger kyrkans årstider

Härnösands stift kommer i år att publicera en psalm i inledningen av varje ny kyrkoårstid med start i påsktiden där vi är nu. De är inspelade i olika församlingar i stiftet. Första psalmen är inspelad i Sundsvalls församling där organisterna Otto Ratz och Pernilla Backlund framför sv. psalm 517.

Förändringar i våra verksamheter under en period

Med anledning av Coronavirusets spridning har Härjedalens pastorat beslutat att pausa flera verksamheter under en period för att inte bidra till spridningen.

De verksamheter som berörs är bland annat andakter på äldreboenden, soppluncher och all annan fika och matservering, syföreningar, caféer samt större evenemang.

I kalender på vår hemsida och i våra sociala medier kan du hitta information om vilka verksamheter som påverkas. Där hittar du även kontaktinformation om du har frågor om någon verksamhet eller vill prata med någon.

En fin bild när det gäller avståndet i kyrkbänkarna är att se till att det ryms minst en ängel mellan varje person.

Biskop Eva Nordung Byström

Vi tar Folkhälsomyndigheternas restriktioner på allvar vilket påverkar kyrkliga handlingar, dop, vigsel, begravning samt gudstjänster och mässor. Vi kommer, utifrån restriktionerna, fortsätta genomföra kyrkliga handlingar. Gudstjänster och mässor kommer firas i våra kyrkor.

Under en tid kommer vi inte att upplåta eller hyra ut våra lokaler för minnesstunder eller andra sammankomster.

Vi följer restriktionerna och ger möjlighet till att hålla avstånd till varandra. Detta gäller både för personal som arbetar i pastoratets församlingar och alla församlingsbor. Ett avstånd på 1,5 meter är att rekommendera. Utöver att vi håller ett avstånd till varandra gäller restriktioner för tillfället att max 50 personer får vistas i samma lokal vid kyrkliga handlingar och gudstjänster.

Vi finns här om du behöver oss

Det är en stor omställning för dig, och andra som håller sig hemma på grund av coronavirusets spridning. Isolering i hemmet kan i längden upplevas mycket påfrestande. Om du känner dig ensam, behöver hjälp med något eller känner du dig orolig ta gärna kontakt med oss i din församling, Hedebygdens församling, Svegsbygdens församling, Tännäs-Ljusnedals församling, Ytterhogdal, Överhogdal och Ängersjö församling.

Gudstjänster i TV och på radio

Med anledning av smittorisken väljer många att hålla sig hemma. Vi vill gärna tipsa dig om att gudstjänster sänds på SVT, i radion och på Youtube samt Facebook.  Predikotur för gudstjänst i våra kyrkor finner du i Mitthärjebladet-Fjällnytt och i kalendern på vår hemsida.