Foto: Alex & Martin

Finn ditt andrum i Härjedalen Komminister i Hede-Tännäs arbetslag

Vi söker komminister till Hede- Tännäs-Ljusnedal med inriktning barn, ungdom, familj 100% Vemdalen, Vemhån, Hede, Funäsdalen, Storsjö och Ljundalen.

Från täta skogar i öster till höga fjäll och djupa dalar i väster sträcker sig Härjedalens pastorat.

Tännäs-Ljusnedal och Hedebygdens församlingar omfattar de vackra turistområdena Vemdalen och Funäsfjällen. Det sträcker sig över de andlöst vackra Flatruet, som är sveriges högst belägna väg och ända till Storsjö och Ljungdalen som på senare år växt som turistområde och är känd för sina bra fiskeområden och vackra natur. I Ljungdalsfjällen finns fantastisk vandring.

Härjedalens pastorat är idag uppdelat i två församlingsvårdande arbetslag - ett i Hedebygdens- och Tännäs-Ljusnedals församlingar och ett i Svegsbygdens- och Ytterhogdal, Överhogdal och Ängersjö församlingar. Du blir som komminister i Härjedalens pastorat del i Tännäs-Hedes arbetslag.

Vad vi erbjuder:

I pastoratet finns mycket livskvalité för alla som längtar efter rena sjöar, friska skogar, fjäll som erbjuder gudomlig vandring på sommaren och skidåkning på vintern, luft utan föroreningar och en välgörande tystnad. På denna plats har Gud slösat med allt som är gott för människan. Med Nordens högst belägna kapell och Sveriges högst belägna kyrka i pastoratet kan du komma närmare himlen!

Här finns många mötesplatser där närhet, värme och gemenskap är ledord. Det kan handla om kaféträffar, andakter på äldreboenden, soppluncher, sång- och musikstunder, konfirmandsamlingar, läger med mera. Det finns stora möjligheter att skapa nya mötesplatser och mötesformer.

Fjällpräst på skidor i strålande sol.
Fjällpräst på väg! Foto: Elisabeth Andersson

Vårt mål är att skapa en levande församling med gemenskap, nära relationer och förtroende. Vi vill vara relevanta för vår samtids frågor. Målet är också är att utvecklas med tiden och inte fastna i det förflutna utan i stället svara mot nutida människors andliga behov och längtan. Din roll blir att utveckla gudstjänst- och församlingslivet och bygga något nytt i enlighet med vårt mål och vision.

Vi söker dig som vill:

·         leda och utveckla gudstjänster och kyrkliga handlingar
·         utveckla och delta i församlingsarbetet med fokus på barn, unga och familj
·         delta i konfirmandarbetet i våra församlingar
·         ha själavårdande samtal och andra samtalsformer
·         samverka och utveckla arbetet med andra aktörer i samhället
·         leda andakter

Vem är du?

Du är prästvigd i Svenska kyrkan
Du har erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar

Du har dator- och telefonvana och goda kunskaper i svenska tal och skrift
och kunskaper i att tala engelska.
Du behöver kunna använda dig av enklare datorprogram såsom tidsredovisning och bokningsprogram.

Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och du ser möjligheter i förändringar.
Du har god förmåga att både arbeta självständigt såväl som i team.
Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du skapar kontakter och underhåller relationer.
Du kommer ofta med nya idéer och angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har ett nytänkt som kan omsättas i praktiken och leder till resultat.
Du är en lojal medarbetare i ditt arbete, mot verksamheten och organisationen.

Du är intresserad av att utveckla barn- och ungdomsarbetet i församlingen och du har ett intresse för aktiva verksamheter.

Tjänstgöringsgrad 100 %
Din arbetsplats är i Hede, men som del i Tännäs Hedes arbetslag kommer du att arbeta i både i Hedebygdens- och i Tännäs-Ljusnedals församlingar.
Flera av våra gudstjänster sker på annan plats än i kyrkorna, såsom på fäbodvallar och ute i naturen, både sommar- och vintertid.

Du ska ha körkort B och tillgång till egen bil.
Helg- och kvällstjänstgöring förekommer
samt enstaka lägerdygn
Tillträde efter överenskommelse

Ansökan med sedvanliga ansökningshandlingar skickas till: harjedalens.pastorat@svenskakyrkan.se