Framflyttat- Mats Hermanssons vernissage

Nyhet Publicerad Ändrad

Vernissagen / utställningen av Mats Hermanssons presenningsikoner 5/4 flyttas fram till hösten. Vi återkommer med nytt datum.

”Jag har målat presenningsikoner i 25 år. Över 100 av mina bilder hänger i kyrkor. Jag tror på bildens möjlighet att kommunicera kyrkans budskap som ju egentligen är outsägligt. Bilden behövs vid sidan av orden.”

Mats Hermansson

Till professionen är Mats Hermansson präst. Han startade som församlingspräst i Örebro S:t Nicolai där han verkade i ca tio år. Efter detta var Mats missionsteolog på Kyrkokansliet i Uppsala i 7 år. Hösten 2007 flyttade Mats till Visby där han verkade som domprost fram till hösten 2019.
”I mitt jobb har det varit mycket papper som ska skrivas och läsas, möten och sammanträden.  Då är det skönt att få sjunka in i denna bildvärld. Just nu målar jag dessa bilder på heltid.”

Återbruksbilder och händer

”Mina bilder är målade på gamla presenningar som jag tiggt till mej från regementen, bönder och åkerier. De är slitna och härjade – men ändå så vackra. Kanske just för att de har en historia så är de vackra. Som människor. Jag vill visa att det som tidigare ansetts förbrukat är vackert och användbart – och så verka för skapelsens överlevnad.”

Mats ikoner innehåller ofta händer som välsignar, vinkar, hälsar, uttrycker omtanke och bryr sig.
”Händerna är liksom fortsättningen på vårt böneliv. När bönen lämnat vår tunga så har det blivit en fråga också för vår hjärna och – för våra händer. Våra liv ska vara den praktiska konsekvensen av det vi ber. Det är med våra händer vi agerar och är solidariska.”