presenningsikoner

Presenningsikoner - Slitet och förgyllt

Under hela sommaren kommer S:t Nikolai kyrka att vara plats för en stor konstutställning. Det handlar om presenningsikoner – målningar som är inspirerade av den klassiska ikontraditionen men är målade på gamla, slitna presenningar.

Prästen och konstnären Mats Hermansson har nu under många år målat de ikonliknande bilderna och haft utställningar i ett stort antal kyrkor i Sverige. För första gången kommer presenningsikonerna nu till Halmstad och S:t Nikolai. Utställningen finns i kyrkan hela juni-augusti. Varmt välkommen in och ta del av de tankeväckande konstverken!

Ikoner har målats genom hela kyrkans historia. Inom flera kristna traditioner har ikonerna länge haft en mycket betydelsefull plats i både kyrkans och det egna livet, de vördas ofta mycket djupt. I takt med att de kristna kyrkorna under det senaste seklet allt mer har kommit att närma sig varandra har också ikonerna börjat berika fler och fler kyrkliga traditioner.

Ikoner målas under bön under lång tid med speciella och traditionsbundna material. De tidlösa motiven öppnar fönster mot evigheten. Hermanssons presenningsikoner är genom materialval, och även delvis motivval, inga traditionella ikoner, men de är definitivt starkt inspirerade av det gamla ikonmåleriet. Genom mötet mellan de slitna, lappade och lagade presenningarna; ikontraditionen och delvis nutida motivval fylls S:t Nikolai av en lika färgsprakande som berörande utställning.

Öppettider S:t Nikolai kyrka

Vardag 8.30-16.30, Helg 8.30-13.30