Foto: Joakim Eliasson

Sperlingsholms kyrka är klar vid påsk

Nyhet Publicerad Ändrad

Sperlingsholms kyrka var i sämre skick än väntat. Renoveringen har därför blivit mer omfattande än planerat och arbetet beräknas vara klart vid påsk.

Sperlingsholms kyrka stängde för renovering under hösten. Bland annat för att lägga om tak, tilläggsisolera och förbättra tillgängligheten. Men det visade sig finnas en del överraskningar under ytan.
Till exempel har hela fasaden fått fogas om, och vissa delar varit nödvändiga att mura om. Arbetet har skett i skydd av plast, och med uppvärmning där innanför har byggjobbarna inte varit beroende av vädret.
Det invändiga arbetet påbörjas därför inte förrän efter trettonhelgen. Ett stort arbete är tilläggsisoleringen av vinden. Dessutom ska ytskikt – väggar och golv – rengöras och målas och vissa mattor bytas ut. Några konservatorsarbeten ska inte göras.
Kyrkofullmäktige har beviljat tilläggsanslag för de extra kostnader som uppstått. Församlingen har sökt kyrkoantikvarisk ersättning (KAE) för renoveringen.

Tack vare ett värmeagggregat har arbetet kunnat pågå bakom plasten, oberoende av väder och vind. Foto: Mona Davidsson

Text: Mona Davidsson

Det invändiga arbetet i kyrkan påbörjades efter trettonhelgen. Foto: Mona Davidsson