Här är vinnarna i lotteriet!

Nyhet Publicerad

De tre vinnarna i lotteriet med ”kollektkonst” blev Kjersti Ring, Mona-Lill Lundahl och Petra Lindhé. Grattis! Lotteriet ingick i julkampanjen, där Halmstads församling totalt fick in över 97 000 kronor.

Kjersti Ring vann förstapriset, en staty av mynt, betong och rakubränd keramik. Foto: Mona Davidsson

Bakgrunden till lotteriet är att givmilda gudstjänst- och kyrkobesökare under åren också skänkt mynt som varit ogiltiga eller utländska. Mynten har därför samlats på hög hos församlingen.
I våras föddes idén att ge mynten nytt liv, att återanvända dem på ett sätt som kunde ge det välmenta bidrag som var avsikten från början.
Konstnären och hantverkaren Ulrika Steijner Olsson fick frågan och tackade genast ja.
Den egna verksamhet hon driver har namnet ”Återfunnet” och Ulrika beskriver sig som en återbrukare, som alltid ser möjligheter att skapa nytt av vad andra kasserat.
Första priset, en skulptur, vanns av Kjersti Ring. Mona-Lill Lundahl vann andra pris, ett bord och tredjepriset, en brosch, vanns av Petra Lindhé.