Foto: Mona Davidsson

Ann-Catrin Björnberg ny organist i S:t Nikolai

Nyhet Publicerad

Ann-Catrin Björnberg föll för orgelbruset på sin första skolavslutning i kyrkan. – Det gick rakt in, säger hon. Från 1 september är hon organist i S:t Nikolai kyrka.

Ann-Catrin Björnberg kommer närmast från Skrea församling där hon varit kyrkomusiker i 21 år. Men rötterna finns i Värnamo, där hon växte upp och bodde till 1997. Den första kärleken till kyrkorgeln ledde så småningom till lektioner av kyrkans kantor, fortsatte med formell utbildning och sedan flera år av jobb i Värnamo kyrka. Hon är också utbildad diakon och har erfarenhet av att kombinera det diakonala arbetet med musiken.

Liksom många smålänningar har Ann-Catrin sökt sig till kusten om somrarna. Falkenberg har varit semestermålet och när det dök upp ett ledigt jobb i Skrea var det rätt tillfälle i livet att söka sig dit och bli hallänning på heltid.
Nu blir det pendling till Halmstad i stället, och Ann-Catrin konstaterar nöjt att det går tåg varje halvtimme.
I Skrea har Ann-Catrin varit ledare för både barn- och vuxenkörer.
– Två barnkörer och två vuxenkörer. Den ena vuxenkören är en traditionell kyrkokör, den andra en prova på-kör som jag startade för drygt fem år sedan. Den har utvecklats enormt och är i dag en ren damkör.

Körarbete väntar även i S:t Nikolai, tillsammans med spelande vid gudstjänster, kyrkliga handlingar och konserter.
– Jag vill förvalta det som byggts upp i S:t Nikolai och hoppas få det att blomma ännu mer, säger hon.
– Här är en musikalisk bredd och jag ser fram emot att lägga upp konsert- och körverksamhet tillsammans med kollegerna.

Text: Mona Davidsson

I sin tjänst i Skrea har Ann-Catrin Björnberg även haft piano-, sång- och orgelelever. – Det vore roligt att fortsätta med här, för att göra ungdomar nyfikna på musikeryrket. Foto: Mona Davidsson