Tre ungdomar framför S:t Nikolai kyrka
Foto: Anna Hjalmarsson

Kyrkoval 2021 i Halmstads församling

Den 19 september är det val i Svenska kyrkan. Här kan du få mer information om hur du röstar och vilka nomineringsgrupper och kandidater du kan rösta på.

Ett lila färgfält med kyrkovalets logotyp "Kyrkoval 6–19 sep 2021"

Om kyrkovalet

År 2000 skildes Svenska kyrkan från svenska staten. Sedan dess ansvarar Svenska kyrkan själv för kyrkovalet, som äger rum vart fjärde år. I kyrkovalet röstar väljarna om vilka som ska vara med och bestämma i Svenska kyrkan de kommande fyra åren.

Förtidsrösta i Halmstad

Förtidsröstningen startar 6 september. Här hittar du var och när du kan förtidsrösta. Förtidsröstningen är öppen för alla tillhöriga, oberoende av folkbokföringsadress.

Karta över vallokaler

Här ligger vallokalerna i Halmstads församling

På ditt röstkort står det vilket valdistrikt du tillhör. Här hittar du adresser till vallokaler, röstningslokaler där du kan rösta oberoende av adress och adresser och öppettider till de lokaler där du kan förtidsrösta.

Någon räcker över några valkuvert.

Fyra sätt att rösta i kyrkovalet

Du kan rösta på valdagen, förtidsrösta, brevrösta och rösta med ombud. Här kan du läsa mer om hur det går till.

Vem kan du rösta på?

En ung person står på en körriktningsvisare målad på asfalten. En pil pekar framåt och en annan åt sidan.

Nomineringsgrupper i Halmstads församling

Här kan du läsa mer om de nomineringsgrupper som ställer upp i Halmstads församling.

Vägval, skyltar.

Nomineringsgrupper 2021

Vad vill du att Svenska kyrkan ska göra? Här får nomineringsgrupperna som ställer upp i kyrkovalet i Göteborgs stift chansen att presentera vad de tycker att kyrkan skall satsa på och vilka förändringar de kommer att verka för om de blir invalda i stiftsfullmäktige.

Här hittar du vem du kan rösta på

Sök efter nomineringsgrupper och kandidater som ställer upp i kyrkovalet 2021. TÄNK PÅ: Sidan fungerar inte med webbläsaren Internet Explorer.

Till sökningen

Kyrkovalet 2021

Rösta i kyrkovalet 2021

6-19 september

Hitta din lokal
Valresultat

Valresultat från kyrkovalet 2021, information om vad som händer efter kyrkovalet och mandatfördelningen.

Bild på person i cirkel

Lättläst om kyrkovalet

Här får du veta mer om vad kyrkovalet är och hur du gör för att rösta.

På andra språk

På andra språk/In other languages

Här finns information om kyrkovalet på andra språk. Information about the election in Church of Sweden translated to several languages.

Her du frågor om valet i Halmstads församling eller vill få brevröstningspaket eller valsedlar hemskickade? Kontakta då Kyrkans hus.

Mail: halmstads.forsamling@svenskakyrkan.se

Information från angränsande församlingar i Halmstads kommun

Här kommer du kunna hitta valinformation från Halmstads församlings grannförsamlingar. Getinge-Oskarströms pastorat, Harplinge-Steninge pastorat, Snöstorps församling och Söndrum-Vapnö församling