Foto: Anders Brosché

Regnbågsnyckeln

Regnbågsnyckeln är en hbtq-märkning som visar att förtroendevalda och medarbetare i en församling genomgått processmodell Regnbågsnyckeln för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. I september påbörjade Haga församling processen att få Regnbågsnyckeln.

Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion vilket leder fram till att församlingen efter utförd process och utarbetade mångfaldsvisioner får ta emot märkningen Regnbågsnyckeln.

2016 tog Riksförbundet EKHO tillsammans med Svenska kyrkan i Växjö stift initiativ till en hbtq-märkning utifrån Svenska kyrkans kyrkomötes beslut 2013 om att församlingarna ska uppmuntras att hbtq-certifieras. Erik Gyll (EKHO), Frida Ohlsson Sandahl (Sensus) och Katarina Hedqvist (Växjö stift) arbetade fram processmodell Regnbågsnyckeln. Under 2016-2017 har Regnbågsnyckeln testats i Växjö stift. 2017 beslutade Svenska kyrkan att Regnbågsnyckeln 2018 ska erbjudas till alla församlingar.

​Regnbågsnyckeln ägs av Riksförbundet EKHO och Studieförbundet Sensus och är skyddad som varumärke.