Välkommen att vigas i Hagakyrkan!

I Haga församling är alla människors kärlek lika mycket värd och vi har därför samma förhållningssätt till alla vigslar, oavsett kön. I vigselakten offentliggörs och uttalas kärleken mellan två människor, inför varandra, inför Gud och inför de som finns i kyrkan. Genom bön och välsignelse blir två människors kärlek insatt i ett större sammanhang; Guds kärlek till människan ”i nöd och lust”.

Så gott vi kan vill vi hjälpa er att planera för er vigselgudstjänst. I god tid före vigseln är det dags att träffa prästen för en genomgång av vigselgudstjänsten, samt att tillsammans med musikern planera musiken.

I Hagakyrkan finns två fantastiska orglar och duktiga musiker. Levande musik är alltid att föredra och organisten spelar in- och utgångsmusik på orgel, psalmer och kan i vissa fall även kompa eventuell solosång om ni ordnar noter. Kontakta musikern för att samtala om musiken och kom gärna och lyssna på våra instrument.

Våra vaktmästare vill gärna veta om ni har förtryckta program med psalmtexterna, hur många ni är och om det behövs någon extra mikrofon för t ex solosång, allt för att de ska kunna göra ett bra arbete. Maila informationen till haga.forsamling@svenskakyrkan.se

Vid vigsel på lördagar förläggs vigslarna med en och en halv timmes mellanrum- själva vigseln brukar ta cirka 30 min.

Hindersprövning gör ni hos Skatteverket och blanketten gäller i 4 månader. Den godkända hindersprövningen ska ni ta med till vigselsamtalet med prästen.

Har ni fler frågor kontakta oss på haga.forsamling@svenskakyrkan.se