Foto: CC0

Tyck till om församlingsinstruktionen 2021

Ta chansen att vara med och påverka! Dina synpunkter och åsikter är viktiga!

För att kunna driva ett konstruktivt och progressivt arbete – mot tydliga och mätbara mål – behövs styrdokument. I Svenska kyrkan kallas detta styrdokument för en: ”församlingsinstruktion”.

När styrdokumentet/församlingsinstruktionen har godkänts av kyrkoherde och kyrkofullmäktige (var för sig), går det till Domkapitlet och utfärdas där. Då är det alltså ett bindande dokument för församlingen. Det är alltså ingen ”vision” eller ”önskelista” som arbetas fram, utan instruktion – precis som dokumentet heter; församlingsinstruktion.

När en församlingsinstruktion utfärdats skall den sedan ses över och revideras vart fjärde år – efter att det varit Kyrkoval och en ny mandatperiod inletts.

Vi som arbetarmed församlingsinstruktionen vill gärna höra vad du tycker om visionerna så här långt. Om du inte tycker att du får svar, kan du ändå veta att dina funderingar och tankar fått vara med i diskussionerna.

Diskussionsfrågor

Har du någon tanke eller känsla kring det arbetet som gjorts hittills?
Tänker du något om den nulägesanalys som gjort för 2021?

Det kommer att hållas två församlingsmöten, där alla får chansen att komma till tals.
Eller åtminstone chansen att lyssna till hur andra medlemmar i pastoratet tänker.
De två församlingsmötena äger rum:

Häggebygården - 30 september kl.18.00 till senast 19.30.

Kyrkcentrum - 4 oktober kl. 18.00 till senast 19.30.