Foto: Sofi Sandström

Orgelprojektet - Pehr Lund-orgeln i Skoklosters kyrka

Pehr Lund-orgeln i Skoklosters kyrka har varit tyst sedan 1963, nu ska denna unika orgel från 1804 ljuda åter igen! Nu pågår en stor insamling till detta, ditt bidrag gör skillnad! Passa på att ge bort ett gåvokort i present!

Du kan swisha gåva för renoveringen av läktarorgeln till:
skriv ”orgel” som meddelande

Presenttips:

Den perfekta presenten till den som har allt! Ge bort ett gåvokort med valfri summa där man sponsrat renoveringen av Skoklosters kyrkas läktarorgel. Ladda ned gåvokortet HÄR och skriv ut hemma, eller hämta ett utskrivet gåvokort och kuvert i Kyrkcentrum i Bålsta, eller i Skoklosters kyrka. Samtidigt swishar du in summan eller betalar in på vår bankgiro med ”ORGEL” som meddelande. Bankgiro: 380-5314.

Skoklosters kyrkas läktarorgel har varit ospelbar sedan 1963. Nu ska den äntligen renoveras! Hjälp oss att låta denna unika orgel från 1804 få klinga igen!

Historik

Kyrkans nya läktare byggdes år 1800 och orgelverket invigdes den 24 september 1804, byggt av Pehr Lund, Enköping (1758-1805). Orgeln är obrukbar sedan 1963 då en oljeeldad varmluftsanläggning installerades som sänkte luftfuktigheten rejält, detta resulterade i att träpipor och väderlådan sprack. Enligt Raä (Riksantikvarieämbetet) är orgeln ett av de största bevarade instrumenten i Sverige från klassisk tid. Den har ett stort kulturhistoriskt och antikvariskt värde eftersom den är så bevarad i praktiskt taget ursprungligt skick, heter det i ett yttrande.

Alla metallpipor i orgeln är gjutna på plats och under varje tangent finns klaverstämplar i pressat papper med ”Sko” graverat.

Läktarorgeln är fortfarande ur funktion i sitt orenoverade skick, trots att flera åtgärdsplaner har presenterats. En renovering har inte blivit av på grund av ekonomiska skäl och att orgelns kvalité har ifrågasatts. Pehr Lund var både oexaminerad och oprivilegierad, men det finns flera anledningar att tro att han varit gesäll hos den kände orgelbyggaren Olof Schwan. Kyrkorådet har år 2021 beslutat att gå vidare med en renovering av orgeln, och kontrakt är skrivet med Bergenblad & Jonssons orgelbyggeri.

Nästa steg i projektet är att samla in pengar. Totalkostnaden för renoveringen är 4,5 miljoner kronor, en väldigt stor summa som vi behöver all hjälp för att kunna genomföra. Genom Uppsala Stift söker vi det så kallade KAE (Kyrkoantikvarisk ersättning) vars medel är menat för underhåll av kyrkor och kyrkliga inventarier och som stiftet delar ut varje år. Denna hoppas vi ska täcka 50% av kostanden.

Det återstår fortfarande då en hel del och vi hoppas att allmänheten vill hjälpa till att bidra till detta fantastiska projekt. Vi planerat att framöver hålla olika event där man får möjlighet att hjälpa till på olika sätt. Och den som vill bidra med en större summa kommer vi tillse att det syns att man varit med och skapat historia. Ett plakat som sätts upp på orgeln, där givarna blir förevigade.

DISPOSITION 17,5 STÄMMOR
Manual I C-d3
Borduna 16’
Principal 8’ (fasad)
Gedakt 8’
Octava 4’
Qvinta 3’
Octava 2’
Scharf III Chor (1’ + 2/3’ + ½)
Trompet 16’
Trompet 8’, B/D
Trompet 4’, B

Öververk C-d3
Vox Candida 8’ (1875?)
Salzinal 8’
Täkt Fleut 4’
Baur Fleut 2’

Pedal C-d1
Undersats 16’
Octav 4’
Basun 16’
Trompet 8’

Koppel
Öververk/Manual
Manual/Pedal

Vad ska då göras?

Orgeln är väldigt nära sitt originalskick, endast få förändringar har skett på 217 år. Bl.a. har man bytt ut en stämma i Öververket, rörstämman Vox Virginea 8' byttes ut 1875 till en Vox Candida 8', förmodligen för att ge orgeln mer bärighet. Man byggde även ett svällskåp runt Öververket år 1911. Dessa förändringar ska återställas.

Projektet planerar att starta hösten 2023 och då kommer orgeln helt att monteras ned och fraktas till orgelbyggarnas verkstad i Nye, Småland. Där kommer den genomgå sin fulla renovering. De stora väderlådorna, bäglarna och övriga trädelar som är spruckna kommer försökas lagas och samtliga pipor måste gås igenom och lagas. Man rekonstruerar den försvunna stämman och tar bort det senare tillbygga svällskåpet. Det hela planeras bli klart till september 2024, den 24 september fyller orgeln nämligen 220 år, och det hoppas vi ska firas med en ordentlig orgelinvigning!

För mer information om orgeln, projektet eller hur du kan bidra kontakta projektsamordnare Kevin Lembke: