Foto: Ulrika Uhlander

TJÄNSTEN ÄR TILLSATT - Kyrkoherde till Håbo pastorat

Vår kyrkoherde blir snart pensionär och vi behöver en ny – är det du? Sista ansökningsdag var 25 mars 2019.

var befinner vi oss idag?

Håbo pastorat ligger mitt i Mälardalen med mindre än en timmes resa från såväl Uppsala och Stockholm som Strängnäs och Västerås. Pastoratet består av fyra församlingar, med ca 14 000 medlemmar och har samma geografiska gränser som Håbo kommun. Vi har sex kyrkor där vi regelbundet firar gudstjänst.
Vi är också måna om att vara nära församlingsborna och bedriver därför verksamheter i alla församlingar genom att sätta kyrkan ”mitt i byn”.

vart ska vi?

Församlingarna har en gemensam vision om att göra Jesus känd, trodd och älskad genom både gamla och nya verksamhetsformer. Vi vill möta människor där de befinner sig i livet och göra kyrkan relevant för dem. Vi vill gärna se en kyrkoherde som är en missionär i pastoratets församlingar. Vi vill också öka antalet deltagare i församlingarnas gudstjänster.

vilka resurser har vi?

Vi har en god ekonomi och ett stort arbetslag (ca 40 st), varav tre arbetsledande verksamhetsansvariga – förutom kyrkoherden. Vi har ökat antalet komministertjänster till fem, varav en är arbetsledande. Vi har också ökat gudstjänstfrekvensen markant i våra kyrkor.

Vi har många engagerade förtroendevalda i alla församlingar och ett aktivt kyrkoråd. Därtill har vi frivilliga krafter. Det finns stora möjligheter för dig som ny kyrkoherde att, tillsammans med förtroendevalda och anställda, sätta såväl närliggande som långsiktiga mål för pastoratets organisation och verksamheter, samt utforma tillvägagångssätten. Vi har tagit flera steg i vår församlingsutveckling och längtar efter att uppdatera församlingsinstruktionen.

för att klara detta tror vi att du:

• är inspirerande och lyhörd
  • ser var och ens gåvor och ger alla möjlighet att utvecklas
  • har stor erfarenhet av ledarskap och en god organisationsförmåga
  • är en god andlig ledare
  • är en ledare som får andra ledare att växa
  • har körkort och tillgång till bil
  • vill bo i Håbo pastorat

Frågor om tjänsten besvaras av kyrkorådets ordförande:
Ulrika Uhlander, 0702-28 12 23,
e-post: ulrika@terrabus.se

Ansökan ska vara inne senast måndagen den 25 mars och skickas till: