Vi tar vårt ansvar och ställer nu om ytterligare

Bland annat: Söndagsgudstjänster och konserter, endast på internet - via Facebook. Inga körverksamheter, vare sig för vuxna eller barn. Läs mer här:

Gudstjänst och kyrkliga handlingar

• Håbo pastorat ställer om alla söndagsgudstjänster till att sändas live på Facebook.
    Efter regeringens beslut om att högst åtta personer får samlas vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inbjuds du nu till gudstjänst endast via direktsändning på respektive församlings Facebooksida. Sändningarna är offentliga och kräver inget konto eller inloggning.

Kyrkliga handlingar - dop, vigsel, begravning

• Under rådande pandemi har Håbo pastorat beslutat att endast genomföra dop och vigslar med endast fem deltagare förutom präst, musiker och vaktmästare, samt om samtliga i hushållet som har bokat dopet eller vigseln är friska. Om någon i hushållet har symptom som påminner om Covid-19, behöver dopet eller vigseln ställas in och bokas om.
  • Begravningar genomförs med max 20 deltagare, förutom präst, musiker och vaktmästare.
  • Prästerna träffar inte sällskap inför dop, vigsel eller begravning vid fysiska träffar utan samtal förs på telefon eller som videosamtal, detta gäller även om man bara är två vid samtalet.
  • Präster kan tyvärr inte delta inte vid minnesstunder eller liknande samlingar.

Körer

• Alla barn- och vuxenkörer har uppehåll under denna period med större smittspridning.

Konserter

• Genomförs endast genom direktsändning/stream på internet - via Facebook.

Pedagogisk verksamhet

Barn och ungdomsverksamheter

• Alla öppna förskolor håller till utomhus. Vi tar en vecka i taget, då detta är väderberoende.
    Öppna förskolan har nära kontakt med Familjecentralen.
  • Alla juniorgrupper gör uppehåll.
  • Visningar och vandringar är inspelade och kommer erbjudas skolorna online.
  • Bibeläventyr för Nya- och Gamla testamentet är inställt från vår sida just nu, vi siktar på att erbjuda detta till våren 2021.
  • Bibelutdelning i skolorna kommer erbjudas under anpassade former.

Konfirmander

Den mesta av konfirmandverksamheten kommer att genomföras digitalt.

Lägerverksamhet

• Vi genomför ingen lägerverksamhet.

Ungdom

• Svenska kyrkans unga SKU och Speltorsdag kommer träffas digitalt tills vidare.

Diakoni och mission

Det går tyvärr inte att genomföra inomhusverksamheter, riktade till äldre, i dagsläget.

Vi har en kontinuerlig kontakt med äldreboendena om läget.
Planen är att ha telefonkontakter med hjälp av Diakonigruppen.
Till födelsedagsuppvaktningar skickar vi tills vidare endast skriftliga hälsningar.
Vi uppmuntrar till samtal via telefon eller videomöten, men kan genomföra personliga samtal i större lokaler - bakom plexiglas - om de deltagande är friska,  eller att vi ses utomhus.

Vuxenverksamhet

Vi genomför den, men var och en deltar dock på sitt eget ansvar.
Det finns fika i caféet i Kyrkcentrum, med färdigförpackat fikabröd.
Inga soppluncher serveras i dagsläget, då det är för svårt att genomföra dem på ett säkert sätt.

Lokaler

Vi fortsätter att låna ut och hyra ut lokaler vid samlingar. Max-antal är även här åtta personer.

Städning och hygien

• Det städas varje dag i lokaler och på toaletter i Kyrkcentrum och i Klostergården.
  • I Kyrkcentrum och på Klostergården spritas alla dörrhandtag varje dag.
  • Vi använder i nuläget inte munskydd på arbetet, eftersom vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring hur vi ska agera.

Allt gott,
David Silverkors, kyrkoherde i Håbo pastorat.