Foto: Blomlöf

Håbo pastorat hyr en bikupa

Bikupan står intill skolmuseet i Häggeby och sköts om av Anna och Thomas Blomlöf, Blomlöfs Bin AB.

Håbo pastorat månar om pollenatörerna i vårt närområde. Vi liksom flera andra församlingar i Svenska kyrkan och ärkebiskop Antje Jackelén hyr en bikupa. Bina är flitiga och pollinerar grönsaker, fruktodlingar och rapsfälten runt om i Häggeby. En  intillliggande yta har blivit birestaurang. De naturliga blommorna kommer där att få stå kvar till en vildvuxen äng som också gynnar pollinatörerna. Ängsblommefrön kommer också att sås för att de skall trivas ännu bättre. Vilda blommor lockar till sig humlor, bin - både vilda och tama och fjärilar m fl. De som planterar blommor på Häggeby kyrkogårds gravar får gärna välja sådana växter som gynnar pollinatörerna.

Den  närproducerade honungen från bikupan säljs i Kyrkcentrum. En burk med 150 gram kostar 40 kr.

Do not bee sorry, bee happy!