Håbo pastorats åtgärder för begränsande av smittspridningen av Corona

Håbo pastorat gör anpassningar av verksamheter. Detta för att hjälpa till att begränsa risken för smittspridning av Coronaviruset till särskilt sköra.

Det som gäller är att:

• Vi firar nattvard - med strikta hygienanpassningar. Se detaljer nedan.
  • Vi håller igång verksamheterna i de Öppna förskolorna i Kalmar kyrkskola, Sjövillan och Klostergården utomhus.
  • Vi lägger upp gudstjänster, morgonböner, sångstunder och annat från olika ställen i pastoratet på Facebook och Instagram.

Gudstjänster

Vi firar gudstjänst i våra kyrkor och vi har återinfört nattvardsfirandet, med noggranna hygienrutiner:

• I samband med dukningen tvättar prästen noga händerna och spritar dem.
  • Vid utdelandet kommer prästen att hålla bägaren, kyrkvärden kommer hålla fatet med brödet. Prästen kommer ta brödet, doppa det i bägaren och ge mottagaren.
  • Vi använder inte knäfallen, utan går - med ordentliga avstånd - på led fram till utdelandet.

Det går också bra att fira nattvarden ”under en gestalt” (bara ta emot brödet), eller genom att lägga handen på motsatt axel och ta emot en välsignelse.
Man kan också fira ”en andlig nattvard”, genom att sitta kvar i bänken och i bön lyfta längtan efter Jesus verkliga närvaro i brödet och vinet.

I enlighet med Håbo kommuns beslut om att inte ha några samlingar på sina äldreboenden, har Svenska kyrkan Håbo pastorat i samråd med Solängen, Dalängen och Pomona beslutat att tills vidare inte fira gudstjänster där. Däremot ska vi försöka fortsätta att ha sångstunder utomhus på Solängen och Dalängen.

soppluncher och fika

Vi serverar ingen mat i ”öppen buffé” (alltså där man gör iordning och tar mat själv). Innan vi har en lösning på tallriksservering (där livsmedelsutbildad personal gör iordning färdigbredda smörgåsar, matportioner och serverar), ställer vi in pastoratets soppluncher och andra matserveringar.

I Kyrkcentrum i Bålsta finns kaffe, te, saft, samt styckförpackade godbitar och knäckemackor att köpa om man vill titta in och fika. Även här gäller ökad hänsyn om våra medmänniskor och medvetenhet om god handhygien. Tvätta händerna när du kommer in i huset. Handsprit finns också på bänken med kaffe och te. Håll avstånd till dem omkring dig. Om du känner sjukdomssymptom, ber vi dig att inte komma in förrän du är frisk igen såklart.

sorgegrupper och bibelsamtal

Sorgegrupperna och Bibelsamtalen i Kyrkcentrum tar också ett uppehåll. Bibelstudier hittar du här.

öppna förskolorna

De tre öppna förskolorna som håller öppet har sin verksamhet utomhus.

eftis och godchilla i skokloster

Även Eftis i Skokloster (fritidsverksamhet för barn i åk 4-6) och Godchilla (spelkvällar för barn i åk 5-6) håller båda till utomhus

konfirmandundervisning

Håbo pastorats konfirmandundervisning äger rum som vanligt. Med samma restriktioner som alla andra verksamheter: Om man känner sig det minsta sjuk ska man stanna hemma. Vi påminner varandra om god handhygien och minimal kroppskontakt.

svenska kyrkans unga gör uppehåll just nu

Vi har anpassade verksamheter för Svenska kyrkans unga (16-25 år).
samt Speltorsdag (för spelsugna ungdomar i åk 7-9).

körer

Våra körverksamheter är också anpassade kan dock förekomma extra musiker i samband med gudstjänster.

Café Sjövillan

är stängt för säsongen.

Vi håller oss uppdaterade och redo att ta nya beslut

Ledningsgruppen i Håbo pastorat har tagit de här besluten om anpassningar. Det är extra viktigt med begränsning av smittspridning. Det kan hända att vi kommer på andra lösningar, som gör att vi kan erbjuda verksamheter eller tjänster på andra, smittskyddssäkra sätt. Vi kan alltså komma att ändra beslut åt båda håll - inte bara fler restriktioner.

Vi fortsätter att uppdatera information om våra verksamheter, utifrån de råd och riktlinjer som kommer från Folkhälsomyndigheten och Håbo kommun.