Foto: Sofi Sandström

Församlingsrådens analyser och visioner 2021

Så här har Håbo pastorats fyra församlingsråd diskuterat i arbetet med framtagandet av församlingsinstruktionen för 2021.

Alla fyra församlingsråd fick svara på följande frågor:

• Hur ser vi oss som församling?
  • Var är vi idag och vart vill vi?
  • Hur samarbetar vi med och inom pastoratet?
  • Vilka utvecklingsmöjligheter och behov ser vi inom 5 år?
  • Vilka områden vill vi prioritera? 2 – 3 områden.

Så skriver ordförandena om församlingarna:

Övergrans församling är en aktiv och växande församling som vilar på stolta traditioner och med en kyrka som ofta väljs vid förrättningar.
Församlingen består av mycket landsbygd men med bykänsla och med en stor inflyttning. Övergrans församling är den till ytan största i vårt pastorat.

Kjell Eriksson
ordförande i Övergrans församlingsråd.

Kalmar-Yttergrans församling är den mer stadsliknande församlingen. Pastoratets kansli ligger i församlingen, begravningskapell för hela pastoratet finns vid Yttergrans kyrka. Yttergrans kyrka är Uppsala stifts minsta kyrka och används mestadels som förrättningskyrka vid dop och vigsel.

Det firas högmässa regelbundet i Magdalenakyrkan som är en kyrka av det modernare slaget byggd på 1980-talet.

Kalmar Kyrka har blivit ”kyrkan mitt i byn” eftersom det har byggts ett bostadsområde runt kyrkan.

Sven Roos
ordförande i Kalmar-Yttergrans församling.

Skoklosters församling är den befolkningsmässigt näst största församlingen i Håbo pastorat med 2269 invånare per 31/12-2020, varav 1363 personer var medlemmar i Svenska kyrkan. Kyrkotillhörigheten uppgick till 60,07%. Församlingen består av tre villaområden: Slottsskogen, Lugnet och Söderskogen, Idealbyn med villor och flerfamiljshus samt friliggande gårdar. Verksamheten bedrivs i Skoklosters kyrka med firande av huvudgudstjänst varje söndag, Sjövillan som fungerar som församlingshem, lägergård och café samt Klostergården där pastoratet bedriver barn- och ungdomsverksamhet. Kyrkan och Sjövillan ligger i nära anslutning till Skoklosters slott, vilket är ett kulturhistoriskt intressant område som sommartid lockar till sig många turister. Under lågsäsong befinner sig dock kyrkan lite avsides från de platser där folk bor.

Mikael Högström
ordförande i Skoklosters församlingsråd.

Häggeby församling är den mindre av pastoratets landsbygdsförsamlingar med ca 600 församlingsbor, men med den högsta kyrkotillhörigheten, 67%.

Församlingen firar regelbundet gudstjänster i Häggeby kyrka. Kyrkan är från slutet av 1100-talet och den enda i pastoratet med kyrktupp. Församlingshemmet Häggebygården ligger strax intill. Både kyrkan och Häggebygården ligger geografiskt mitt i församlingen där våra olika verksamheter sedan länge är en naturlig del av lokalsamhället. Pastoratets enda syförening, Häggeby kyrkliga syförening, är ett exempel på lokalt engagemang som gör goda insatser i både församlingen och pastoratet.

Församlingen har sedan länge haft en stadigt ökad inflyttning som väntas öka än mer i nära framtid. Våra prioriteringar lokalt har förutom gudstjänsterna fokuserat på barnverksamhet och lokal diakoni, exempelvis soppluncher och öppen förskola. Över tid har även vuxenundervisning och lekmannaledda andakter bedrivits.

Häggeby församling ser för framtiden ett fortsatt starkt behov av att verka lokalt med stolthet som kyrka och till glädje för bygden.

Daniel Pettersson
ordförande i Häggeby församlingsråd.