Församlingsinstruktion

Arbetet med att fastställa en ny församlingsinstruktion för Håbo pastorat, som ska gälla för år 2021 och framåt, är färdigt.

En församlingsinstruktion är ett grundläggande måldokument som berättar vad Svenska kyrkan i Håbo pastorat är och vill vara. Den beskriver kyrkans grundläggande uppgift: att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.

Församlingsinstruktion

Klicka här för att läsa den färdiga församlingsinstruktionen.

Grundläggande uppgift

Vad ska egentligen en församling i Svenska kyrkan göra för något?

Håbo pastorat - Nulägesanalys 2021

Som en grund för arbetet med framtagandet av en ny församlingsinstruktion för Håbo pastorat, har det tagits fram en nulägesanalys - med bland annat aktuell statistik över invånarna i kommunen, men också inhämtande av erfarenheter och insikter från församlingsbor.

Församlingsrådens analyser och visioner 2021

Så här har Håbo pastorats fyra församlingsråd diskuterat i arbetet med framtagandet av församlingsinstruktionen för 2021.