Varför är krubban i Gustaf Vasa kyrka tom på människor?

Med anledning av den artikel som Richard Swartz skrev på ledarsidan i Dagens Nyheter.

”Inte skymten av något mänskligt”

Krubban befolkad under julspelet i Gustaf Vasa kyrka

Richard Swartz drar i sin artikel många slutsatser och väcker en del tankar hos oss som läser hans ledare i Dagens Nyheter. Det han reflekterar över är varför den stora krubban framför högaltaret i Gustaf Vasa kyrka är tom på människor, däribland Jesusbarnet. Det enkla svaret är att det är en kuliss till församlingens julspel som på julafton varje år fylls med skådespelande människor och levande djur. Kulissen är skapad av konstnären och scenografen Tor Svae som också skapat miljöerna på Junibacken och i Mulle Meck-parken. Så här svarar församlingens präst, Sandra Signarsdotter, i Dagens Nyheter.

Som Swartz skriver finns en traditionell krubba i ett av kyrkans sidokapell. Där hittar vi Jesusbarnet, hans föräldrar och deras besökare.

Så här säger kyrkoherden i Gustaf Vasa församling, Åke Nordström.
Rickard Swartz krönika är tankeväckande.
Stallet framme i kyrkans kor är scenrum i vårt julspel "Levande Julkrubba" på julafton. Då befolkas det av levande människor (och djur), inklusive jesusbarnet som rekryteras bland de nydöpta. Sedan får det stå kvar till trettondagen och bidra till julstämningen i kyrkan. Detta är så självklart för de regelbundna besökarna och personalen att ingen tänkt på att det är tomt, man blir lätt hemmablind!
Vi får fundera om det ska plockas ner direkt eller kanske sätta upp ett förklarande anslag, tanken att befolka det med skyltdockor (skalan är ju 1:1) känns spontant inte så tilltalande.”

Här kan du se julpelet ”levande julkrubba”