Starka kvinnor i Musikhögmässa

Söndag 7 mars är dagen före internationella kvinnodagen. Musikhögmässan präglas av mycket av starka kvinnor och deras viktiga gärningar.

Mässa i a-moll av Imogen Holst

Musikhögmässa med vokalensemble under ledning av Lars Fredén.

• Författaren Anna Ardin som skrivit verk som ”Politisk och profetisk diakoni” och nu är aktuell med ”I skuggan av Assange” gästar som predikant.
  • Anna Howard Shaw hedras för sin gärning i Gustaf Vasa kyrka för 110 år sedan, då hon blev den första kvinnliga präst att predika i en svenskkyrklig församling. Läs mer här.
  • Sandra Signarsdotter, präst och verksamhetsledande kaplan i Gustaf Vasa kyrka, leder gudstjänsten som sänds live på vår facebook. Länk finns längre ner på sidan.

Hon var först i Sverige!

I musikhögmässan den 7/3 hedrar vi Anna Howard Shaw som för 110 år sedan blev den första kvinnliga präst att predika i en av Svenska kyrkans kyrkor.

Söndagsandakt från Gustaf Vasa kyrka

Under vintern och våren har vi här visat en kort andakt från Gustaf Vasa kyrka. Nu finns de alla att ses när du önskar.

Inspelade konserter i Coronatid

Vi vill så gärna att ni ska få uppleva de fantastiska konserter vi har i Gustaf Vasa kyrka. Därför samlar vi här alla de musikevent som vi spelar in.