Någons knäppta händer vilar på ett bord.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Bön för fred varje vardag kl. 12.00 i Gustaf Vasa kyrka.

Med anledning av oroligheterna i Ukraina ber vi om fred tillsammans i Gustaf Vasa kyrka. Efter den korta bönen fortsätter programmen i kyrkan som vanligt.

Det är ovissa tider och många av oss känner oro för utvecklingen i Ukraina. Krig och konflikter pågår i bland annat Jemen, Syrien, Sydsudan och i Afghanistan där väpnade konflikter plågat befolkningen i drygt fya decenier. Därför har vi i Gustaf Vasa församling beslutat att varje vardag klockan 12.00 be för fred.

De utannonserade ”12-slagen” fortgår som vanligt efter den korta bönen.

Måndagar:
12.00 Lunchmässa med bön för fred.

Tisdagar:
12.00 Konstpaus inleds med bön för fred.

Onsdagar:
12.00 Middagsbön med bön för fred.

Torsdagar:
12.00 Lunchkonsert på orgel inleds med bön för fred.

Fredagar:
12.00 Lunchmässa med bön för fred.

Bönen vi ber tillsammans finns i psalmboken och har nummer 66.

Skapare av natur och mänsklighet, av sanning och skönhet, hör min röst, ty det är rösten hos alla dem som fallit offer för alla krig och allt våld mellan människor och nationer.

Hör min röst, ty det är rösten av alla barn som lider och som i framtiden kommer att lida, när människor förlitar sig på vapen och krig.

Hör min röst när jag ber dig ingjuta i alla människors hjärtan fredens vishet, rättvisans kraft och gemenskapens glädje.

Hör min röst, ty jag talar tillsammans med alla de människor i alla länder och alla tider som inte önskar krig och som är beredda att gå fredens väg.

Hör min röst och ge insikt och styrka så att vi kan möta hat med kärlek, orättvisa med rättvisa, nöd med offervillighet, krig med fred.

O Gud, hör min röst och ge världen din eviga frid.

Amen.