En kvinna läser hemma i soffan. På soffbordet framför henne står tända ljus och ett kors.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Tid med Gud hemma

Vill du stilla dig en stund inför Gud? Du kan be och hålla din egen andakt eller meditation där du är. Eller fira en enkel gudstjänst hemma hos dig. Via nätet kan du också ta del av gudstjänster och andakter.

En man sitter med en flicka i knät. Han har händerna runt flickan i bön.

Andakt

Tvekar du inför att delta i kyrkans verksamheter under pandemin? Här följer förslag på några dagliga andakter att hålla.

Knäppta händer med grönmålade naglar.

Fira en enkel gudstjänst hemma

Om du inte kan eller vill fira gudstjänst i kyrkan, kan du fira en gudstjänst hemma. Det blir inte samma sak, men det blir bra.

Ett barn ritar med kritor på ett papper.

Ha kyrka hemma med barnen

Om inte barnen kan gå till kyrkans barngrupper, kommer kyrkan hem till dig!

Gudstjänster på tv och i radio

Varje söndag under året sänder SVT en gudstjänst från någon av landets alla kyrkor. Sveriges radio sänder programmet Gudstjänsten. De sänder varje söndag från en kyrka i Sverige. De sänder även gudstjänster som innehåller religionsmöten.

Gudstjänster på SVTplay

Gudstjänster på sr.se

Kyrkan kommer hem till dig – i din mobil, surflatta eller dator

Om du har en smart telefon, surfplatta eller dator, så kan kyrkan komma hem till dig, med präst och allt. För på internet finns både andakter och gudstjänster.

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Digitala gudstjänster och evenemang

Många församlingar sänder gudstjänster och andra evenemang på webben. I vår gemensamma kalender hittar du sändningarna. Du kan också se eller höra en del av våra gudstjänster via SVT eller Sveriges radio.