Närbild på en palett med vattenfärger.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Färger

De färger som är framtagna för att kommunicera Svenska kyrkans budskap är kopplade till den liturgiska färgskalan; grönt, blått, eller violett och rött. De står för bot och förberedelse (blått/lila), martyrium eller Helig Ande (rött), växt och växande i tro (grönt), sorg (svart) och glädje (vitt). Svart och vitt visas inte här. Vi använder oss även av gult som återfinns i vår logotyp.

I skölden i vår logotyp använder vi den röda färgen som symboliserar ”Guds kärlek” och gul som symboliserar ”det eviga ljuset” och ”Guds härlighet och makt”. Det är inte samma röda och gula färg som finns presenterade nedan, sköldens färger hittar du på sidan om vår logotyp.

Svenska kyrkans logotyp och färgerna i den (inloggning till Kornet krävs)

Genom en konsekvent användning av vår färgskala skapas en sammanhållen upplevelse av våra trycksaker, även om de avhandlar olika ämnen eller har olika format. Vid val av färger till en enskild trycksak, utgå från bildens färgton så att färgplattor, färgad typografi etcetera harmoniserar. Blanda inte olika grundfärger utan jobba med nyanserna utifrån den valda grundfärgen. I publikationer med ett stort antal sidor går det att variera grundfärgerna på de olika uppslagen.

För många färger i samma produktion kan bidra till ett spretigt uttryck. Det är viktigt att hitta en balans – passar en eller två färger bra för en viss typ av kommunikation?