Foto: Jonas Tobin /Ikon

Bildpolicy - sammanfattning

Här hittar du en sammanfattning av vår bildpolicy.

Alla ska kunna känna sig välkomna till Svenska kyrkan oavsett geografisk eller kulturell bakgrund, kön, ålder, hudfärg, klädstil, eventuellt funktionshinder eller sexuell läggning. Det ska synas även i våra bilder, men det får inte kännas konstruerat eller schablonmässigt.

Våra bilder sätter människan i fokus och de ska fotograferas och publiceras med respekt. Det betyder bland annat att vi undviker att smygfotografera människor eller att skildra människor som offer. Personer som är igenkänningsbara på våra bilder ska ha godkänt fotografering och användning. När det gäller barn på bild ska vårdnadshavare ge samtycke. Företags namn eller logotyp bör inte ha en framträdande plats i våra bilder.

I maj 2018 fick EU en ny lag som ska stärka hantering och insyn av personuppgifter. En bild som visar en person är också en personuppgift och måste hanteras varsamt och med respekt för personen. Alla personer som syns på bild hos Svenska kyrkan ska ha gett sitt uttryckliga samtycke till det. Bilder i Ikon uppfyller kraven på GDPR. Om du fotograferar själv eller anlitar en fotograf, kan du använda den färdiga samtyckesblankett som finns att ladda ner från intranätet.

Svenska kyrkans bilder ger en känsla av liv. Vi eftersträvar ett naturligt ljus i våra bilder. Ibland måste fotografen använda blixt, men det artificiella ljuset bör inte vara det dominerande. Färgskalan är naturlig och bilderna får inte kännas påtagligt bildbehandlade. Undvik överdriven kontrast och färgmättnad.

I ett ”vanligt porträtt” är det ofta fint att personen tittar in i kameran. Om du vill gestalta en pågående aktivitet eller ett samtal är det ofta bättre att låta personen ägna sig åt aktiviteten i stället för att titta in i kameran.

Vänster nedan: i ett vanligt porträtt är det mest naturligt att personen tittar in i kameran.
Höger nedan: det skulle se konstigt ut om diakonen tittade in i kameran när hon har fokus på kvinnan hon talar med.

Vad är viktigt i bilden? Försök få fram det väsentliga och undvik det som distraherar. Vad som är väsentligt beror naturligtvis på vad du vill gestalta. Ibland kan det vara bra att ta några steg närmare motivet eller beskära bilden efteråt om du inte kan gå närmare.

Vänster nedan: om syftet är att visa föredragshållaren är den här bilden för rörig. Om syftet är att visa besökare funkar bilden bra.
Höger nedan: mer fokus på föredragshållaren. Ingen av bilderna är dålig, fundera bara på vad du vill att bilden ska visa.​

Bilder får beskäras för att passa en layout eller för att framhäva huvudmotivet bättre. Grundregeln är att du inte får beskära bilden så mycket att den visar något annat än ursprunget eller kan missuppfattas.

Bilder ovan: Kvinna i ett flyktingläger i Kenya. Trots den hårda beskärningen visar bilden mycket av originalets innehåll – kapellet, målningar och det glada ansiktet.

Bilder nedan: Ett barn som bläddrar i en bok och förvånat tittar in i kameran. Den beskurna bilden visar något annat. Här ser vi ett barn som ser ledset ut. Omgivningen ger ingen information om sammanhanget eller vilken situation barnet befinner sig i.

På hemsidan kan du placera bilder på tre olika slags ytor. De fyller olika funktion och bör hanteras olika:

Toppbilden och sökfunktionens bakgrundsbild – identitetssättande yta

Toppbilder är stora och visas alltid högst upp på sidan. Storleken gör att de kan innehålla fler detaljer än små bilder. Bilderna bör ha god teknisk kvalitet (bra skärpa, färg, kontrast) och väljas med omsorg för att visa det betraktaren ska mötas av först. Toppbilder ska kunna stå för sig själva och inte behöva förklarande bildtexter. Våra toppbilder ska gärna innehålla:

• människor
  • någon form av aktivitet
  • verksamhet både i och utanför kyrkan

Bra toppbilder är särskilt viktiga på landningssidor och ämnessidor – sidor med ”extra viktigt och fördjupande innehåll”. På artikelsidor med mer faktainriktat innehåll behöver det inte finnas en toppbild.

Puffar - bilder som leder till andra sidor

Puffbilder ska locka och leda besökaren till vidare läsning. De kan visas i tre olika storlekar beroende på vilken pufflayout som används. För de två mindre storlekarna är det viktigt att tänka på att välja bilder som inte innehåller för många detaljer.

Bilder i textflödet - förklarar, underlättar och fördjupar läsupplevelsen

De här bilderna kan beskriva det som händer i texten eller vara lite mer fristående. Komplettera med bra bildtexter.

Bilder på webben ska fylla en funktion

En bild som enbart fungerar som utsmyckning och inte tillför texten något riskerar att störa läsaren, särskilt om hen läser sidan på en mobiltelefon. Överväg i så fall att ta bort eller byta ut bilden.