Foto: Magnus Aronson IKON

Guidningar

Information om guidningar i Götene pastorats medeltida kyrkor

Upplev Sveriges tidiga historia i Forshems kyrka, den enda i Norden tillägnad Den Heliga graven i Jerusalem, Götene kyrka med den spännande legenden om Sankta Helena och Husaby kyrka där Olof Skötkonung döptes och Sveriges första biskopskyrka.

Våra guider tar emot din grupp vid kyrkan och berättar deras unika historia vilket ger en spännande inblick i den tidiga medeltiden då Sveriges kristnande inleddes i Västergötland.

Vid guidningar i Götene kyrka berättas den dramatiska legenden om Sankta Helena vars relik förvaras i kyrkans altare.

Vid guidningar i Husaby kyrka kan du även besöka S:t Sigfrids källa som är platsen där Olof Skötkonung ska ha döpts av den engelske biskopen Sigfrid, som gett källan dess namn. På hällarna runt källan finns inhuggna signaturer efter svenska kungligheter som varit på visit. Källan används än idag för dop. Även de mäktiga ruinerna efter Husaby Biskopsborg är väl värt ett besök.

Forshems kyrka är den enda gravkyrkan i Norden som är invigd till "vår Herre Jesus Kristus och den Heliga gravens ära". Kyrkan pryds av sex romanska reliefer.
Forshems kyrkan blev tidigt ett pilgrimsmål. Strax intill kyrkan finns ett stenmuseum med liljestenar.

PRIS FÖR GUIDNING OCH BOKADE GRUPPBESÖK

Guidning av kyrkan: 1 500 kronor (1-2 timmar)
För varje påbörjad timma: 350 kronor
Bokat kyrkobesök för grupp med 10 personer eller fler: 250 kronor (utan guidning)
Skolgrupper: Kostnadsfritt

Välkommen på guidning av Götene kyrka i samband med Vårrundan 2024.

Lördagen den 4 maj

11:00 Guidning om historien om Götene kyrka och legenden om Sankta Helena
15:00 Guidning om historien om Götene kyrka och legenden om Sankta Helena

Söndagen den 5 maj