Foto: Frida Blomqvist

Möt Ola Öst och Charles Dristig

Tillsammans jobbar Ola Öst och Charles Dristig med IT på Göteborgs stift. De har haft olika vägar till sina jobb, men är överens om att det de gillar bäst är att hjälpa människor att lösa problem. Och att lösningen på de flesta problem faktiskt är att starta om datorn.

– För mig är det roligaste på jobbet inte något specifikt, utan det är kul att det sker så många olika saker, berättar IT-samordnare Ola Öst. Allt från att man ska fixa ett system eller en dator som inte är som den ska, till att sitta i möten och diskutera framtiden. Jag gillar blandningen.

– Jag håller med, men det är också kul att hjälpa folk, fyller IT-tekniker Charles Dristig i. Och de flesta är väldigt tacksamma när de får hjälp. Jag känner mig uppskattad när jag kan fixa något som kanske är lätt och går snabbt för mig, men kan vara frustrerande för någon annan. Det är bra att kunna vara den som får den frustrationen att släppa.  

Charles och Ola är överens om att de båda drivs av problemlösning och att deras kollegor och användare ska vara nöjda och kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt. Så få fel som möjligt ska uppstå.

– Det driver nog alla som arbetar inom IT. Det bör det göra i alla fall, annars är det något fel, menar Ola.  

Ola har arbetat länge på Göteborgs stift – han började som IT-assistent år 2000. Med tiden utvecklades tjänsten och hans ansvarsområden växte till hans nuvarande tjänst.

– Jag minns att jag sa ”2 år här, sedan går jag vidare”. Det var 22 år sedan nu. När jag började tyckte jag att kontoret låg bra till. Jag tänkte inte så mycket på att det var i kyrkan och jag visste knappt vad ett stift var, men jag fick bra kontakt med min blivande chef och kollegor. Jag trivdes jättebra från början, och i de perioder jobbet har börjat kännas lite repetitivt har det snart dykt upp nya uppgifter som gjort det roligt igen. Men i vinter är det dags för mig att söka mig vidare, jag har varit här väldigt länge nu.

För Charles var starten lite annorlunda. Han har sjungit i Domkyrkans goss- och flickkör sedan han var åtta år, och så småningom blev han erbjuden timanställning som vaktmästare i Göteborgs domkyrka. Detta gick sedan över till en fast anställning i domkyrkopastoratet.  

– Jag tyckte om det, men jag har alltid varit intresserad av IT och kände att jag kunde jobba mer med det, men det fanns inte riktigt utrymme. Jag visste att min företrädare på stiftet skulle sluta, så jag tog kontakt och sa att jag var intresserad av rollen.

– Och jag har för mig att jag kom ihåg det sedan när det var dags att rekrytera, fyller Ola i, och Charles nickar.

– Så nu är det över ett år sedan jag började här. Det finns alltid nytt att lära sig, det är en ständigt utvecklande arbetsplats, det är en rolig bransch och ett roligt jobb.

I grunden arbetar Ola och Charles som lokal support för medarbetarna på stiftskansliet. Det innebär att de svarar på frågor och hjälper till när fel eller problem uppstår som deras kollegor inte kan lösa själva. De har också en mängd system och maskiner att ge support för och uppdatera.  

– Man kan säga att vi ser till att allt fungerar och är uppdaterat, så att det inte plötsligt slutar fungera, säger Charles.

Ola är dessutom stöd för kontaktpersonerna för IT i stiftets församlingar och pastorat. Som sådan ordnar han med utbildningar och nätverk, och är tillgänglig för stöd. Men båda två ger också andra utbildningar, även om Ola som samordnare har ett större ansvar. 

– Charles har större fokus på individnivån, du visar folk hur de ska göra när de kommer med frågor. Och du har större ansvar för Uddevallakontoret, du har utbildat i t.ex. Microsoft 365 där, och jag har gjort samma sak för Göteborgskontoret. Nya behov dyker upp, både på stiftskansliet och ute på enheterna, och när det kommer ett nytt system eller liknande får vi fixa det!

De frågor som kommer till Charles och Ola varierar mycket – men de berättar att många av problemen fortfarande kan lösas genom att helt enkelt stänga av och sätta på datorn.

– Det gäller för alla tekniska prylar, berättar Ola. Någonstans kan det vara ett litet chip som låst sig, och när man stänger ner totalt släpper låsningen.

– Har man inte provat att starta om än ska man alltid göra det, avslutar Charles.  

Text och foto: Frida Blomqvist, kommunikatör

Mer om Charles

Namn: Charles Dristig 
Ålder: 28 
Arbetstitel: IT-tekniker 
Bor: Majorna 

Mer om Ola

Namn: Ola Öst 
Ålder: 49 
Arbetstitel: IT-samordnare 
Bor: Nyinflyttad i Ljusdal