Foto: Torgny Lindén

Cinema Pameer vinnare av Svenska kyrkans filmpris 2020

Nyhet Publicerad

Filmen Cinema Pameer av fotografen och dokumentärfilmaren Martin von Krogh tilldelas Svenska kyrkans filmpris Angelos under Göteborg Film Festival.

Premiärvisningen av dokumentärfilmen Cinema Pameer under Göteborg Film Festival inleddes med en prisceremoni då biskop emeritus Per Eckerdal lämnade över statyetten, ikonen Angelos till dokumentärfilmaren Martin von Krogh. Prissumman uppgår till 50.000 kronor.

Juryns motivering:

”Cinema Pameer är en angelägen och varm människoskildring. I filmen får vi en inblick i livet kring Kabuls enda biograf där vi möter en annan sida av den krigsdrabbade staden än den som vanligtvis syns i nyheterna.

Martin von Krogh Foto: Torgny Lindén

Biografen erbjuder mer än en tillfällig flykt från en hård verklighet, den är en oas där filmerna blir uttryck för civilisation i en ociviliserad värld och en plats där värme och drömmar växer. En plats för berättelser, delande av livet, gemenskap och tro.”

Filmen handlar om den enda kvarvarande biografen i Kabul, om de människor som driver den och dess besökare. Den skildrar vardagen i en stad söndersliten av åratal av konflikt men också hur viktig kulturen och filmen för att visa en annan verklighet, inspirera och ge kunskap.

Regissören Martin von Krogh har varit verksam som fotograf och bildreporter över hela världen, med uppdrag från de stora tidningarna. Han har vunnit flera fotopriser och hans bilder har visats i fotoutställningar. 2009 tog han även upp rörligt foto och han har verkat som filmfotograf i flera produktioner. Cinema Pameer är hans regidebut.

Länk till filmen och bokning av biljetter under Göteborg Film Festival.

Här finns en artikel om filmen skriven av Svenska Afghanistankommittén.

Lyssna till Martin von Kroghs egen berättelse om sitt filmprojekt.

Svenska kyrkans engagemang för filmen som konstform och förmedlare av berättelser är mångårigt. Svenska kyrkans filmpris delades för första gången ut 2002.

Kriterierna för filmpriset säger bl. a att filmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet, att dess sociala och rättviseaspekter berör och filmen tydliggör olika individuella och samhälleliga frågor, att den har allmängiltig genomslagskraft och kan användas i kyrkligt filmarbete.

Filmjuryn 2020 Foto: Torgny Lindén

Årets jury bestod av Cristina Jardim Ribeiro, journalist och verksamhetsledare på Bergmancenter, Ludvig Lindelöf, präst och skribent, samt Mikael Ringlander, präst och tidigare pressfotograf, programansvarig för Se människan.

-Jag är så glad att vi alla tre i juryn var överens om att ge priset till den varma hyllning till människa, kulturen och filmen som Cinema Pameer är, säger Cristina Jardim Ribeiro.

Mikael Ringlander tillägger: - Det är en film som berör mig genom närheten till människor. Deras dramatiska livsöden och hemska upplevelser. Men också deras glädje över filmen som medium.