Välkommen hem till en suggestiv föreställning som tolkar hemkomst

Nyhet Publicerad

Tisdagen den 31 januari kl. 18.00 på Hagabion. Biljett krävs för entré. Medverkar gör bland andra tidigare ärkebiskop Antje Jackelén.

Välkommen hem till en suggestiv föreställning som tolkar hemkomst genom film, poesi, performance, musik och samtal.

Tid: Tisdagen den 31 januari kl. 18.00
Plats: Hagabion
BILJETT KRÄVS. VISNINGSNUMMER 4060 HAGA 1, BAR KINO

I årets fokussektion Homecoming visar vi fjorton filmer som både uppdaterar och utmanar de traditionella filmiska hemkomstberättelserna, och sätter ljus på vad samtidens hemkänslor bottnar i. Under en kväll på Hagabion låter vi ett flöde av konstnärliga uttryck avlösa varandra på scenen för att tolka begreppet Homecoming.

Ackompanjerade av sångerskan Anastasia Grivogiannis med band framtråder poeten Sarah Garib och kommunpoeten Jimmy Alm från Tranemo, brittiska regissören Christine Molloy och ukrainske regissören Antonio Lukich.

Dessutom möts filmvetaren Nadi Tofighi-an, Stockholms universitet, docent Anja Franck, Göteborgs universitet och Antje Jackelén, tidigare ärkebiskop i Svenska kyrkan, i ett fördjupande samtal om hemkomst utifrån ett filmiskt, samhälleligt och teologiskt perspektiv.

Under föreställningen visas också scener ur SVT:s kommande dokumentärserie Smugglad och Laerke Herthonis kortfilm Surprise.

När föreställningen är slut fortsätter kvällen på Hagabions Bar Kino med Homecoming-dj:s i båset. s. 59

Kvällen genomförs i samarbete med Svenska kyrkan och Göteborg Film Fund, med stöd av Postkodstiftelsen och Svenska Institutet.