Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Prata med oss

Kontakt

Göteborgs stift kultursamverkan

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Fjorton filmer tävlar om Svenska kyrkans filmpris Angelos 2020

Göteborg Film Festival pågår mellan 24 januari och 3 februari.

ANGELOS - SVENSKA KYRKANS FILMPRIS

Nominerade är i år fjorton nya svenska långfilmer och dokumentärer. Pristagaren får förutom 50 000 kronor också ta emot utmärkelsen Angelos, en ikon skapad av Erland Forsberg. Vinnaren kommer att presenteras vid filmens första offentliga visning under festivalen.


SPRING UJE SPRING, Henrik Schyffert

Henrik Schyffert långfilmsdebuterar i en skarp, rörande och humoristisk självbiografisk skildring av och med Uje Brandelius.

Diffusa, men påtagliga besvär får Uje att uppsöka läkare. Utan att först förstå dess innebörd får han reda på att han drabbats av den obotliga Parkinsons sjukdom. Det omtumlande beskedet håller han hemligt för sin familj, alltmedan ångesten driver honom att ifrågasätta sitt liv och sin tillvaro. [Spring Uje spring] är en intelligent, varm och driven berättelse, förlagd i vardagens komplexa, men till synes enkla, slentrian. Filmen bygger på Doktor Kosmos-sångaren Uje Brandelius succéföreställning med samma namn och är bräddfylld med hans älskade låtar.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.
 

CHARTER, Amanda Kernell

Charter är ett kärleksbrev till alla skilda föräldrar signerat Amanda Kernell ([Sameblod], GFF 2017) och ett gripande drama där ett helt samhälle dömer ut någons föräldraskap.

Alice (Ane Dahl Torp) får ett samtal från sin son en sen kväll. Han är upprörd men hinner knappt säga något innan samtalet bryts. När Alice kommer upp till Norrbotten slås hon av hur väl hennes bittra ex-man (Sverrir Gudnason) har lyckats vända hela byn och barnen mot henne. I skräck för att förlora vårdnaden fattar Alice ett desperat beslut och för med sig barnen från pappan på en charterresa till Kanarieöarna. Barnen är minst sagt skeptiska inför hennes allt mer desperata försök att återknyta kontakten med dem och hävda sin roll som mamma. Kernell är mästerlig på att gestalta människor som gör radikala val och våndan i att såra andra för att vara sann mot sig själv.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.


INUTI DIAMANTEN, Viktor Johansson

Den nedlagda diamantfabriken i ett avfolkat Robertsfors vaknar till själsligt liv i ett poetiskt, flummigt och kalejdoskopiskt drama där hela Sverige ryms i avkroken.

Den psykedeliska etnografen Viktor Johansson har gjort indiesuccé med de drömska förortsskildringarna [Under Gottsunda] och [Himmel över Flogsta]. I hans senaste film är skådeplatsen långt från Uppsalas höghus, men andligt är det här närmast att betrakta som den sista delen i en trilogi om ungdom, uppväxt och vilsenhet. Det växer koraller utanför Systembolaget och diamantfabrikens själ vakar över spöken, flyktingar och sjusovare som rör sig genom avfolkningens Norrland i ett magiskt berättat samtidsdrama som ger filosofiska svar på den svenska glesbygdens ödesfrågor. 

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.
  

SAMTIDIGT PÅ JORDEN, Carl Olsson

Carl Olsson ([Patrimonium], GFF 2019) förbereder oss för det oundvikliga och ger ett stilistiskt backstage-perspektiv på den sista vilan.

Från patologerna till gravgrävarna, likbilsförarna och balsamerarna, begravningsmusikerna och de som tycks kommit till den punkt i livet då de bara väntar på att deras tid ska komma. Vi har alla samma väg att vandra och med Carl Olssons betraktande blick guidas vi omsorgsfullt genom ritualer och möter de personer som ägnar sina liv åt döden. Med statisk kamera och ett värdigt soundtrack av vardagliga samtal och plockande stråkar ser vi både det märkliga och makabra i hanteringen av livets slut, men känner också stor empati och beundran för dem som dagligen utför dessa sysslor.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.
 

INLAND, Jon Blåhed

Midnattssolens strålar sätter en ung stockholmares liv i gungning när hon startar om sitt liv i det norrländska inlandet efter ett plötsligt break-up.

En ung kvinna från Stockholm ska flytta till sin pojkväns hemort, ett litet samhälle i Norrlands inland. Men relationen tar abrupt slut redan i flyttbilen på väg uppåt landet och hon tvingas ta ännu ett avgörande beslut. Trots uppbrottet väljer hon att flytta med och skaffar sig ett jobb i en mataffär. Här möter hon den norrländska mentaliteten i form av Eva Melanders gästvänliga [Morden i Midsomer]-fantast och Ann Petréns motsträviga smygrasist och snart börjar platsen växa på henne och hon in i platsen. Jon Blåhed tecknar efter Elin Willows roman “Inlandet” upp bilden av en ung själ utan riktning vars inre resa tar form i det yttre landskapets dramatiska såväl som småskaliga storslagenhet.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.


FOR SOMEBODY ELSE, Sven Blume

Den kontroversiella frågan om surrogatmödraskap står i centrum för en intimt och varsamt skildrad dokumentär, som följer surrogatmammor under deras graviditeter.

Surrogatmödraskap är förbjudet i Sverige och många andra länder, men i Kalifornien är företeelsen en växande industri. I [For Somebody Else] möter vi tre kvinnor som av skiftande anledningar valt att bära och föda andras barn. Regissören Sven Blume följer dem i vardagen; innan, under och efter graviditeten och låter dem själva formulera och reflektera över sina val. Resultatet är en tankeväckande och närgången dokumentär om prövningarna och riskerna, men även om tillfredsställelsen och glädjen de upplever.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.

 
PSYKOS I STOCKHOLM, Maria Bäck

Surrealistiskt, stilsäkert och djupt berörande om en flicka som söker efter tonårslivet men måste bli vuxen väldigt fort.

För tjugo år sedan åkte Maria Bäck på semester till Stockholm med sin mor. Det slutade med att modern fick ett psykiskt sammanbrott, och den 14-åriga Maria fick vandra omkring ensam i huvudstaden. Med hjälp av skådespelarna Josefin Neldén och Josefine Stofkoper har hon nu bearbetat erfarenheten till sin spelfilmsdebut (hennes dokumentär [I Remember When I Die] fick ett hedersomnämnande av juryn på GFF 2016). Genom plumpa blondinskämt, poetiska dubbelgångare och en gatukör som sjunger Bob hund skapas en lika kraftfull som lyhörd film om människornas längtan och tillvarons suddiga gränser. 

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.


ARE WE LOST FOREVER, David Färdmar

Smärtsamma uppbrott och kärleksfulla möten i intimt relationsdrama där varje scen utsöndrar sorg, desperation och obesvarad kärlek.

Adrians och Hampus förhållande har tagit allt mer destruktiva vägar och i ett ödesdigert samtal tar allt slut. Hampus och Adrian finns inte längre men på något sätt måste de fortsätta leva. En helandeprocess uppdelad i stadier av desperata försök till återförening och kalla re-bounds tar dem stundtals längre ifrån och stundtals närmre varandra. Göteborgaren David Färdmar ([Vi skulle bli bra föräldrar] GFF 2017, [Vi finns inte längre] GFF 2019) långfilmsdebuterar med en bitterljuv skildring av den smärtsamma tiden efter att en lång relation tagit slut och livet måste börja på nytt.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.


ATOMEN I MÄNSKLIGHETENS TJÄNST, Maj Wechselmann

{Maj Wechselmanns slagkraftiga [Atomen i mänsklighetens tjänst] är en uppgörelse med de kärnkraftsvänliga idéer som på senare tid vunnit mark i klimatkrisens spår.}

I 17 kapitel redogör Wechselmann ([Moa Martinson – Landsmodern], GFF 2019) för atombombens och kärnkraftens, men även om motståndets historia. Från Hiroshimabombens offer, över det svenska atombombsprojektet, utvecklandet av neutronbomben, provsprängningar från Lappland till Bikiniatollen, Tjernobyl och Fukushima fram till idag då INF-avtalet löpt ut. Wechselmann är som alltid fylld av engagemang och patos i sitt filmberättande och ger oss en skrämmande exposé över det hot som angår oss alla.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.
 

NINOSCA – THE WOMAN AND THE EMIGRANT’S SONG, Peter Torbiörnsson

Ett bedårande vackert och kärleksfullt porträtt av Ninosca, som filmaren Peter Torbiörnsson följt i 40 år, men också om de sociala orättvisor som präglar vår samtid.

Många år har gått sedan Torbiörnsson först träffade Ninosca i den lilla nicaraguanska byn San Fernando. Då var hon tretton år. Sedan dess har hon medverkat i hans båda prisvinnande dokumentärer [De älskande i San Fernando] (GFF 2001) och [Sista kapitlet] (GFF 2011). När vi nu återser Ninosca har hon lämnat sin man och lever som papperslös arbetskraftsinvandrare i Spanien. Men resan som skulle generera pengar till barnens studier har resulterat i en mardrömslik tillvaro med omänskliga arbetsvillkor. Torbiörnsson fortsätter sitt livsverk och skildrar en fattig kvinnas frigörelse och klasskillnader på global nivå.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.
 

IDOMENI, David Aronowitsch

En oroande och dramatisk tid i några människors liv, gestaltad på ett nedtonat och gripande sätt.

I elva kapitel är vi med två yazidiska familjer från Irak som hoppas finna tryggheten och ett nytt liv i Tyskland. Vi möter dem första gången i Idomeni, ett tillfälligt läger i Grekland vid gränsen mot Nordmakedonien. Där lever de tätt samman. Mobilerna är alltid nära, som den enda länken till familj och vänner kvar i Irak. Yasirs fru är sedan ett och ett halvt år tillbaka fången hos IS, men hoppet om en återförening får nytt liv när han nås av ett meddelande om en fångutväxling mellan IS och YPG-styrkor. David Aronowitschs mästerligt skildrande [Idomeni] är ett berörande porträtt av barn och vuxna under en tid av väntan, hopp och om djupa sår som aldrig kommer försvinna.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.


MIN PAPPA MARIANNE, Mårten Klingberg

Misslyckad frilansjournalist får vikariat i Alingsås och upptäcker nya sidor av sin pappa i verklighetsbaserat drama med en fantastisk Rolf Lassgård i titelrollen.

Hur känns det när ens pappa visar sig vara en kvinna? För den aspirerande journalisten Hanna (Hedda Stiernstedt) är det inte så lätt. Hon är frustrerad, självupptagen och även om hon påstår sig vara öppensinnad vet hon inte hur hon ska hantera att hennes trygga prästpappa köper klänningar och vill kallas Marianne. Flankerad av bland andra Lena Endre och Nour El Refai gör Rolf Lassgård en mästerligt varm gestaltning av hur småstadens populäraste präst bestämmer sig för att följa sitt hjärta. Fritt baserad på Ester Roxbergs uppmärksammade självbiografi "Min pappa Ann-Christine”.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.
 

CINEMA PAMEER, Martin Von Krogh

Genom personalen på biografen Cinema Pameer skildras det afghanska samhället idag; dess tvetydighet, utmaningar och påtagliga osäkerhet.

Bioföreståndaren Said Chaleh vill inte berätta för sina grannar eller släktingar vad han jobbar med. Att arbeta med film är kontroversiellt i det oroliga Kabul, där de flesta är märkta av det långvariga kriget. För många av besökarna är biografen en välbehövlig oas, men problemen är många. Samtidigt som personalen gör sitt bästa för att tvätta bort biografens stämpel som ett näste för droger och hemliga kärleksmöten försöker de värja sig mot det ständiga hotet utifrån, som blir ytterst påtagligt när en bomb plötsligt briserar.)

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se.


MERRY CHRISTMAS, YIWU av Mladen Kovacevic

{Den västerländska tomteverkstan ligger inte på nordpolen, utan i den kinesiska staden Yiwu där det skapas julstämning på löpande band och den kommunistiska historien krockar med kapitalistiska drömmar.}

Trots att Kina inte firar jul ligger det 600 julfabriker i Yiwu. Där tillverkas det miljontals julkulor, tomtemössor och usb-granar som packas och täcks i glitter för att tillfredsställa den växande marknadens omättliga behov. Här arbetar inhemska gästarbetare, som visserligen fortfarande bor spartanskt i trånga industriarbetarbostäder, men vars lön har fått sig ett lyft och de kan nu börja drömma om ett bättre liv. [Merry Christmas, Yiwu] lägger skickligt ut berättelsen om drömmar och möjligheter där den kommunistiska historien möter en global kapitalistisk marknad och julen som vi känner den produceras för hela världen.

Se när filmen visas och köp biljett på goteborgfilmfestival.se. 

 

KONTAKTPERSONER: 
Mikael Ringlander, präst, projektledare för Kultursamverkan Göteborgs stift
031- 771 30 56
Charlotte Wells, handläggare för kulturfrågor, Svenska kyrkan
018- 16 95 53