Foto: Mikael Ringlander

Svenska kyrkans filmpris 2019

Nyhet Publicerad Ändrad

Till drömmarnas land av Victor Lindgren får Svenska kyrkans filmpris Angelos 2019

Vinnare av Svenska kyrkans filmpris 2019 är Till drömmarnas land  i regi av långfilmsdebuterande Victor Lindgren. Priset delades ut av biskop Susanne Rappmann vid en ceremoni på Bio Roy på lördagskvällen i samband med filmens världspremiär under filmfestivalen. Priset består av 50.000 kr och ikonen Angelos av Erland Forsberg.

Juryns motivering:

”Med stark närvaro, fingertoppskänsla och intensitet fångar denna debutfilm en rad av samtidens brännande frågor. Stad och landsbygd, vi och dom, utanförskap och längtan.

Filmiskt hantverk smälter samman med oförglömliga porträtt av två unga kvinnor som möts bortom alla språkbarriärer. Allt i starka visuella bilder som skapar en angelägen spegling av Sverige idag.”

Victor Anna och Eva prisutdelning Foto: Mikael Ringlander

Kommentar från jury:

- Vi (i juryn) hade lätt att enas kring denna välgjorda debutfilm som väcker frågor och öppnar för samtal om vår samtid.

- Värmen och inlevelsen i personskildringen gör att jag blir mycket berörd av filmen, och det blir jag för att det är två personer som ömsesidigt hjälper och behöver varandra.

- Att bli berörd och att filmen lever vidare efter visningen känns som en viktig uppgift. Det gör verkligen Victor Lindgrens fina, poetiska, angelägna film.

Om regissören:

Victor Lindgren, född 1984, verksam som regissör, manusförfattare och klippare. Grundare av Umeåbaserade produktionsbolaget Bautafilm. Har innan långfilmsdebuten regisserat en rad prisvinnande kortfilmer, till exempel Kometen (2017) och Jag vill nå dig (2015).

Filmen distribueras av Folkets bio och har svensk biopremiär 22 mars.

Jury för Svenska kyrkans filmpris 2019:

Mikael Ringlander
Präst, tidigare pressfotograf.

Filmfestivalens jury 2019 Foto: Mikael Ringlander

Ewa Cederstam
Dokumentärfilmare, filmfotograf.

Gunnar Bergdahl
Kulturjournalist, filmkritiker. Tidigare festivalchef för GIFF.