Foto: Johan Bergmark

Lunch Talk under Filmfestivalen: Stefan Jarl möter Caroline Krook

Onsdag 31 januari 2018, kl. 12.00-12.45

Stefan Jarl är en av tidernas störste dokumentärfilmare. Det är nu 50 år sedan Dom kallar oss mods, den första delen i den revolutionerande Modstrilogin. 2013 vann han Svenska kyrkans filmpris för Godheten, som är en betraktelse över de ökande klyftorna i samhället. På årets festival är Jarl aktuell med en spelfilm! Innan vintern kommer ingår i huvudtemat Nationalism och är en berättelse från ett Sverige under ockupation – en film där många av dagens brännande samhällsfrågor sätts i nya perspektiv. Här möter han Caroline Krook, socialt engagerad biskop emerita i Svenska kyrkan, som arbetade som fängelsepräst vid tiden för Modstrilogin. Hon har nyligen kommit ut med boken Rastlös sökare och troende tvivlare : existentiella frågor i filmer av Ingmar Bergman.

Samtalet arrangeras i samarbete mellan Göteborg Film Festival och Svenska kyrkan

Medverkande: Stefan Jarl, Caroline Krook

Plats: Auktionsverket Kulturarena, Tredje Långgatan 9, Göteborg