Foto: Torgny Lindén

Filmfestivalens jury 2022

Nyhet Publicerad Ändrad

För tjugoförsta gången kommer Svenska kyrkans filmpris Angelos att delas ut under Göteborg Film Festival. Årets jury finner ni här.

Ingrid Elam

Ingrid Elam Foto: Natalie Greppi

Ingrid Elam är litteraturkritiker och professor emerita i Litterär gestaltning vid Göteborgs universitet.

Hon har varit verksam som kritiker sedan mitten av 1970-talet, numera främst i Dagens Nyheter och Sveriges television.

Göran Du Rées

Filmregissör, manusförfattare, filmfotograf, klippare, oberoende producent och professor emeritus i filmregi. Idag mentor och konstnärlig rådgivare för flera unga filmskapare.

Göran Du Rées Foto: Ola Kjelbye

Har gjort ett 20-tal kort- och dokumentärfilmer, 6 långfilmer bl.a.  ”Tältet – Vem tillhör världen?”, ”Målaren”, ”S/Y Glädjen” efter roman av Inger Alfvén samt den experimentella filmen ”Tag Ditt Liv”. Flera filmer har varit representerade vid filmfestivalerna i Berlin, Cannes och Moskva.

Under 50 år har han också haft viktiga film- och kulturpolitiska uppdrag, var med och startade FilmCentrum och Folkets Bio, sakkunnig för film, forskning och mångfald vid Konstnärsnämndens ”Kulturbryggan”, styrelsemedlem i Filminstitutets Styrelse, vice ordförande i Svenska Teaterförbundet, idag Förbundet Scen och Film, en av ordförandena i Sveriges Filmregissörer samt styrelseledamot i Konstnärsnämnden för scen och film.

En av initiativtagarna till den legendariska Filmhögskolan i Göteborg – idag Akademin Valand/HDK. Under 15 år var han dess konstnärliga ledare och har utbildat flera idag kända filmregissörer.

Mikael Ringlander Foto: Lennart Nilsson

Mikael Ringlander

Fotograf, präst & programchef.

Ansvarar för Kultursamverkan Svenska kyrkan, ordförande i juryn. Tidigare pressfotograf.

Programchef för Svenska kyrkans stora kultursatsning Se människan. Har fått Göteborgs kyrkliga samfällighets kulturstipendium och pris som årets förnyare i Svenska kyrkan 2015.