Foto: Kristina Bergqvist

Filmfestivalens jury 2021

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkans filmpris Angelos delas i år ut för tjugonde gången. Fyra personer medverkar i juryn.

Gabriela Pichler

Gabriela Pichler Foto: Tobias Henriksson

Gabriela Pichler är manusförfattare och filmregissör boende i Göteborg.

Hon har gjort långfilmerna "Äta sova dö" och ”Amatörer" (som bl.a. vann Svenska kyrkans pris 2018) och teater såsom "Rött kort” på Backa Teater.

Jakob Wirén

Jakob Wirén Foto: Magnus Aronsson

Jakob Wirén är docent i systematisk teologi och ärkebiskop Antje Jackeléns teologiska sekreterare.

I sin forskning arbetar han med religionsdialog och religionsmöten. Jakob Wirén har en pedagogisk examen som gymnasielärare och har arbetat som lärare i både skola och på universitet.

Bengt Toll

Konsult med inriktning på utvecklingsstrategier inom film och media

1996 – 2004 var Bengt Toll ordförande i Göteborg International Film Festivals styrelse. Under samma år var han också president i Göteborg Film Festival Film Fund.

Bengt Toll

2009 - chef för avdelning Publiken på Svenska Filminstitutet och samma år också vice VD på Svenska Filminstitutet.

2010 och 2011 - VD för Svenska Filminstitutet.

Har varit medlem i EFAD och suttit i styrelsen för Digital Cinema Forum.

Bengt Toll är medlem i Europeiska Filmakademin och satt i styrelsen för Konstnärsnämnden mellan 2012 och 2019.

Mikael Ringlander

Mikael Ringlander Foto: Lennart Nilsson

Fotograf, Präst & projektledare.

Ansvarar för Kultursamverkan Svenska kyrkan, ordförande i juryn. Tidigare pressfotograf. Han är också programansvarig för Svenska kyrkans stora kultursatsning Se människan. Har fått Göteborgs kyrkliga samfällighets kulturstipendium och pris som årets förnyare i Svenska kyrkan 2015.