Foto: Torgny Lindén

Augustpriset 2022 till Ia Genberg för boken Detaljerna

Nyhet Publicerad Ändrad

Vinst i den skönlitterära klassen - lyssna här till Ia Genbergs samtal om sin bok med Lotta Fång på årets Se människan!

En roman med fyra porträtt och tusen detaljer, om tummade pocketböcker, psykedelisk dans och kippande oro. Huvudpersonen ligger i hög feber och minns alla som har stått henne nära, men försvunnit ur hennes liv. Men kan en älskad människa verkligen försvinna? Och vem är det egentligen som porträtteras, personen som avbildas eller den som håller i penseln? En berättelse om vilka vi är, vilka vi varit och vilka vi blev. Ia Genberg i samtal med Lotta Fång, präst i Hägerstens församling, Stockholm.

Medarrangör Weyler förlag

AUGUSTPRISJURYNS MOTIVERING:
I Detaljerna blir en glödande feber en portal till det förflutna och de relationer som en gång betydde allt – i ett liv som inte längre finns. Med vemod, precision och lågmäld humor skriver Ia Genberg fram de skärvor som skapar en människa, och låter sin röst ljuda med omisskännlig klang. I den exakta känslan för de små detaljerna blir en hel värld levande.

Se samtalet på Svenska kyrkans Youtube-kanal här.

Lyssna på podden!

Här kan du läsa mer om Augustpriset och övriga vinnare.